– Tallene er litt høyere enn i fjor, sier Merete Skaug Sørensen til NRK.
Hun jobber hos Kors på Halsen, et nettsted for barn og unge som trenger noen å snakke med.
199 henvendelser
Så langt i påsken er det registrert 53 samtaler via nettpraten på nettstedet.
– Vi opplever at stadig flere tar kontakt via internett. 34 prosent av samtalene har vart i over 30 minutter, sier hun.
– Nettpraten har vi ikke hatt så veldig lenge, så aktiviteten øker egentlig hele tiden, men vi har opplevd litt større pågang i påsken enn normalt, sier Skaug Sørensen.
På telefon ble det registrert 111 samtaler fra mandag til onsdag denne uken. Når det gjelder e-post har Kors på Halsen mottatt 35 meldinger. Her får ungdommene svar i løpet av 48 timer.
– Sosiale medier gjør det verre
– Noen av samtalene vi får inn går på dette med ensomhet. Men en del går også på psykisk helse, noen ringer fordi de kjeder seg og andre har spørsmål knyttet til familierelasjon og forelskelse, sier hun.
Aina Bergdahl er daglig leder for hjelpetelefonen til Mental Helse. Også hun sier at det er mange som sliter i påsken, og at flere unge ringer sammenlignet med i fjor.
– Vi opplever at flere barn og unge ringer i forhold til familieproblemer i påsken, som er en høytid, sier hun til NRK.
I tillegg gjør sosiale medier det enda verre for barna og for hele barnefamilien.
– Sosiale medier gjør det enda verre. Der ser folk at alle andre er på ferie, sier Bergdahl.
– De ser familiesammenkomster på hytter og andre steder, og da blir det sårt, man blir minnet på at man er skikkelig ensom, sier hun.
– Jevnt med telefoner
Også Alarmtelefonen for barn og unge får mange telefoner i påsken.
– Det er jevnt med oppringninger, sier Monica Brunner, som er leder for den nasjonale telefonen.
– Henvendelser som går direkte på ensomhet sender vi videre til Røde Kors eller Mental Helse. Vår oppgave er i hovedsak å snakke med barn som opplever vold og overgrep, sier hun.