Hopp til innhold

Satser fortsatt på metrobuss

Skandalepreget bussmetro i Kristiansand skal videreføres og bør ikke legges ned, mener kommuneledelsen.

Bussmetro holdeplass

Bussmetroen og sanntidssystemet i Kristiansand får kritikk, men skal utvikles videre.

Foto: Liv Eva Kirkesæther / NRK

Bussmetro

Sanntidsskjermene har ikke virket og vært mest til pynt mener kritikerne.

Foto: Nilsen, Børge Røssaak / Børge Røssaak Nilsen/NRK

Kritikken har haglet mot bussmetroen i Kristiansand.

Sanntidssystemet som ble innført for flere år siden har sviktet og har overhodet ikke fungert etter hensikten.

- Buss på ville veier

Bystyre-politiker Hans Otto Lund (H) er en av de som fortviler over busstilbudet i Kristiansand, og mener at bussen og tilbudet er på ville veier.

- Byen har de siste årene hatt fokus på best mulig kollektivtilbud med opprettelse av bussmetroen, opprusting av busstopp og nytt billett-system. Også opplever vi at ingenting fungerer, sier Lund.

Han har bedt om et svar og har nå fått det fra kommunens administrative ledelse.

Nå planlegges et nytt sanntidssystem for bussmetroen.

Videreutvikle bussmetroen

Hans Otto Lund (H)

Hans Otto Lund (H) er sterkt kritisk til dagens bussmetro, men nå skal det videreutvikles.

Foto: Svein sundsdal / NRK

Det er etter teknisk direktørs mening et klart behov for videreutvikling av bussmetroen. Dels er det behov for å bedre bussens framkommelighet, og dels er det nødvendig å ta stilling til hvordan bussmetroen skal videreutvikles for å betjene nye store utbyggingsområder i kommunen.

Lære av franskmenn

Flere franske byer har svært vellykkede bussmetrosystemer, mener kommuneledelsen.

Rouen har et bussmetrosystem hvor bare bussmetroen får kjøre på stamlinjen der alle de 3 bussmetrolinjene går sammen. På forgreningene er det egne kjørefelt for bussmetroen inn mot kryss der det er behov for det.

Knutepunkter langs bussmetroen er også utviklet med gode overganger både mellom bussmetrolinjer og mellom bussmetroen og annen kollektivtrafikk. Et slikt system kan være et langsiktig mål for videre utvikling av bussmetroen i Kristiansand.

100 mill. til metroen

I 2011 og 2012 er det i belønningssøknaden til staten søkt om til sammen 100 millioner kroner til prosjektet ”Bussmetro – visjonen blir virkelighet”.

Ønsket er en egen bussveg eller kollektivfelt på stamlinjen, nødvendig prioritering på forgreningene, knutepunkt og terminalutvikling i Rona, samt nytt sanntidssystem.

Nye konsesjoner

I 2010 blir det en ny anbudsrunde for bussdrift i Vest-Agder ut og tirsdag kveld vedtok Kristiansand bystyre enstemmig at det ville ha løpende informasjon om konsesjonsprosessen i 2009 og 2010.

I bystyremøtet fikk også Høyre kritikk for på fylkesplan for å gått i mot bevilgninger til kollektivtrafikken, noe som stemte dårlig med hvordan holdningen er blant Høyres politikere i Kristiansand. Hans Otto Lund sa da også fra talerstolen at han hadde sagt klart i fra til sine partikolleger i fylkestinget om hva han mente om deres stemmegiving.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %