Det bekrefter Sjøfartsdirektoratet overfor Fædrelandsvennen.
Det var Sigmund Stenersen som førte den 80 fot lange luksusyachen, da den gikk på grunn i Ulvøysund i Lillesand 22. mai. Selv mener han alt er i orden.
– Ikke noe problem
– Jeg har søkt om dispensasjon og fått det. Skipskontrollen var om bord i går. Alt er i orden, ikke noe problem, sier Stenersen til avisa.
Dette avviser Sjøfartsdirektoratet.
– Sjøfartsdirektoratets avdeling i Oslo har vært om bord på besiktigelse. Det er gitt dispensasjon til fartøyet for en enkelt reise til Bergen. I forutsetning for dispensasjonen er det sagt at den skal ha kvalifisert mannskap, sier avdelingsdirektør Lars Alvestad til Fædrelandsvennen.
– Er Stenersen kvalifisert?
– Nei, det er han ikke. Det er nå en annen kaptein om bord med nødvendige papirer, sier Alvestad.
Sjøfartsdirektoratet har ikke vurdert hvilke følger dette vil få for mannen eller skipsrederen.
Usikkerhet om hvem som er reder
Tidligere sjøfartsdirektør Rune Teisrud sier det er straffbart for en reder å ha en ukvalifisert skipper på et fartøy.
– Hvis rederen har gjort det med hensikt, altså med viten og vilje, har rederen forbrutt seg mot sjøfarts- og bemanningsforskriften, sier Teisrud.
Men ingen vil ta på seg ansvaret som reder, verken Sagavik AS som eier båten, eller tidligere stortingsrepresentant Magnus Stangeland som leide båten.