Avinor kan nå starte arbeidet med å bygge ut sikkerhetssonen på rullebanen for fly ved Kristiansand lufthavn Kjevik.
Fylkesmannen har gitt endelig tillatelse til omfattende mudring og dumping i sjøen ved Kjevik.
– Byggearbeidene starter i oktober.
Det sier lufthavnsjef Thomas Langeland.
– Vi setter nå i gang som planlagt, og overholder den fremdriftsplanen vi opererer etter, sier Langeland.
- LES OGSÅ:
I begge ender av rullebanen
I oktober starter arbeidet med å lage en forlenget sikkerhetssone i hver ende av rullebanen.
Kravet er 300 meter i hver ende, men Kjevik som første flyplass i Norge, skal bruke et betongmateriale som fører til at flyene stanser hurtigere, dersom de kommer ut i sikkerhetssonen.
- LES OGSÅ:
Nå har fylkesmannens miljøvernavdeling gitt tillatelse til at 85.000 kubikkmeter med masse i sjøen kan fjernes.
Men massen må legges andre steder i sjøen, sier Thore Egeland hos fylkesmannen.
– Det har vært en diskusjon om massen kan brukes til å dekke til forurenset sjøbunn ved Bredalsholmen, sier Egeland.
Lang prosess
Det har vært en lang prosess før utbyggingen nå kan starte.
Først manglet det penger, men regjeringen bevilget 150 millioner kroner til arbeidet.
- LES OGSÅ:
Så fant arkeologer rester fra steinalderen på andre siden av Topdalselva.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Men nå er alt avklart og byggearbeidene kan starte.
Hadde det ikke blitt bygget nye sikkerhetssoner, så kunne ikke større fly ha landet på Kjevik.
Høsten 2012 skal sikkerhetssonene stå ferdige.
- LES OGSÅ: