Det bekrefter avdelingsleder ved Vest-Agder-museet, Trygve Johnsen til NRK.no.
Helt siden Vest-Agder fylkesmuseum sa opp avtalen med Stiftelsen Setesdalsbanen på grunn av konflikter, har det vært usikkert om det ble drift ved banen i sommer.
Ingen av de frivillige ville nemlig stille opp lenger. Nå har partene hatt et møte, der venneforeninga og stiftelsen alene får ansvaret for selve drifta i sommer.
Klare for cruisekjøring
Det har også vært høyst usikkert om cruiseturistene fikk mulighet til å kjøre med det gamle damplokomotivet.
Nå sier Johnsen at også disse inntektene redder driften av Setesdalsbanen.
– For sesongen i år er det nå helt klart at det blir et normalt driftsår, med tre avganger hver vei og cruisekjøring for dem som skulle ha behov for det, sier Johnsen.
17. juni tøffer damplokomotivet i Vennesla på nytt fra Grovane Røyknes, og sesongen avsluttes første helg i september.
Stor turistattraksjon
Setesdalsbanen er Sørlandets nest største turistattraksjon. Opprinnelig gikk det dampdrevne toget fra Kristiansand til Byglandsfjord. I 1962 ble banen nedlagt, men bare to år etter startet entusiaster opp Setesdalsbanens Hobbyklubb.
I dag er Setesdalsbanen en museumsjernbane, drevet av Stiftelsen Setesdalsbanen. For rundt fem år siden ble den en del av Vest-Agder-museet, men Stiftelsen Setesdalsbanen står fremdeles for togdriften. Stiftelsen får igjen hjelp av Setsdalsbanens Venneforening. Det er folkene der som har kunnskapen om å kjøre tog.