Det er store forskjeller på hvor godt de ulike kommunene har lagt til rette for elbileiere.
0 ladere i Lillesand
I Lillesand, som ligger langs E18, finnes det ingen mulighet for å lade bilen og det har irritert de som kjører på strøm i området.
– Jeg synes det er elendig. Noen ganger mangler man jo bare litt strøm for å komme seg hjem, sier Jens Olai Justvik, som nylig har kjøpt seg en elbil.
– Du må planlegge godt hvis du skal lade elbilen din, sier han.
12 ladere i Grimstad
I nabobyen Grimstad, som også ligger langs E18, er det en helt annet verden enn i Lillesand.
Svein Teistedal som har tre elektriske biler kan bare boltre seg i strøm på 12 ulike steder i byen.
– Her i Grimstad er det greit. Her har vi ganske mange plasser, sier Teistedal.
– Hva betyr det for deg som har elbil?
– Det betyr mye for oss som bor litt utenfor Grimstad og som skal hit for å handle eller på jobb.
Eksempelet fra Sørlandet viser hvor tilfeldig ladetilbudet er her i landet.
Selv om også Lillesand nå planlegger ett strømuttak i byen.
- LES MER: – Trist å gå tom for strøm
- LES MER: Best i Norge på elbil
Ingen nasjonal politikk
For Norge er elbilnasjon nummer en i verden. 3 prosent av alle nye biler er elektriske og nær 3000 nye biler på strøm vil rulle ut på veiene i år.
Men tross statlig elbilsatsing med mange fordeler, er det i dag ingen nasjonal politikk for ladestasjonene, som er spredt ut som hagl.
– Det er litt for tilfeldig. I dag er det enten en gårdeier eller en byråkrat som tar initiativet. Det må bli en samlet nasjonal plan, sier Arne Otto Iversen, som er regionleder i organisasjonen Grønn Hverdag.
Ingen hurtigladestasjoner mellom Arendal og Asker
– Vi må ha en strategi på hvordan elbileiere skal komme seg greit fram og ha gode ladepunkter underveis.
Skal du kjøre elbil på E-18 mellom Sørlandet og Oslo risikerer du å gå tom for strøm. For det er ingen muligheter for hurtiglading mellom Asker og Arendal.
– Jeg tror det er her folk holder igjen. Om vi hadde hatt flere ladestasjoner ville flere kjørt elbil.