Også advokat, Heidi Nergård, mener det avles for hardt for å tjene kjappe penger i hundebransjen. Hun har hjulpet fire hundekjøpere i saker mot en selger på Sørlandet.
Mottar mange hendvendelser
– Jeg vil si at dette er et veldig stort problem som er økende, sier advokat Heidi Nergård til NRK. Hun har hjulpet fire hundekjøpere i saker mot en selger på Sørlandet.
Alle fire fikk medhold i Forbrukertvistutvalget og Nergård mener det avles for hardt for å tjene kjappe penger i hundebransjen.
– Det mener jeg er en korrekt avgjørelse og at det er viktig at valpekjøperne har tatt saken videre slik at det kan være med på å bidra til å hundre uønsket oppdrett slik vi har sett, sier Nergård.
De tolv siste månedene har Forbrukerrådet mottatt 638 henvendelser om husdyr i form av e-poster og telefoner. Til sammenligning fikk de 547 i samme periode i fjor. Det er en økning på 17 prosent.
Nergård mener problemet er utbredt blant populære hunderaser.
– I slike tilfeller opptrer ofte kennelen mer markedsorientert og styrt av vinning enn dyrenes ve og vel, sier hun.
– Hundekjøpere bør melde fra
Nergård oppfordrer alle hundekjøpere som har oppdaget sykdommer på hundene de har kjøpt om å melde ifra.
– Det er særdeles viktig. Det er kanskje det eneste virkemidlet de har for å få satt en stopper for denne virksomheten.
Er det spørsmålet om det er næringsvirksomhet eller ikke som er det viktigste juridiske momentet?
– Nei, det er et moment i forhold til hvor strengt oppdrettere skal vurderes. Det er ikke et krav om at det skal være et næringselement. Men i de fire sakene jeg har behandlet ble det gjort gjeldende at oppdretterne drev kennel som næringsvirksomhet.
Det var Forbrukertvistutvalget uenig i.
– Det vil da si at mine klienter har fått medhold til tross for at oppdretteren ble ansett for å være en privat selger.
– Kjøper du et husdyr, kjøper du en vare
Eirik Nyberg i Forbrukerrådet Agder ber hundekjøpere passe godt på.
– Selv om det kanskje kan høres litt kynisk ut, kjøper du en vare når du kjøper et husdyr, sier han.
Nyberg ber hundekjøpere passe godt på. Nasjonalt har Forbrukerrådet hatt 17 prosent flere henvendelser om husdyr det siste året enn året før.
– Det finnes en god del fallgruver man kan gå i. De to mest typiske hvis man tar hund som eksempel er arvelig sykdom og lovnad om stamtavle. Enkelt sagt må de som avler vite at de står ansvarlig dersom hunden har en arvelig sykdom, sier han.
Da kan kjøpet bli hevet og man kan kreve tilbake pengene. Men hundekjøperne oppfordres også til å være på vakt.
– De som kjøper dyr bør også være obs dersom noe slikt skulle skje, sier Nyberg.