– Første gang julenisse og reinsdyr ble brukt i en kommersiell sammenheng, var reinen fra Finnmark. Hver rein ble ledet av hver sin same, forteller historikeren.
Brukt i reklamekampanje
Bakgrunnen for dette er at 500 rein og flere samiske familier fra indre Finnmark flyttet til Alaska mot slutten av 1800-tallet. Der skulle de lære inuittene å drive reindrift.
Etter hvert ble flere samer og rein brukt i en reklamekampanje for reinkjøtt fra det norsk-amerikanske selskapet Lomen Company.
– Selskapet laget et opptog der hver rein ble ledet av en same. I sleden som reinen trakk, satt julenissen blant en haug med gaver, sier Andersen.
Kjempesuksess
– Det var en kjempesuksess. Titusenvis av folk stod og så på denne
paraden. Showet ble vist i mange amerikanske storbyer, fra østkysten til vestkysten.
Det er dette som er starten på den store amerikanske julemyten om julenissen og reinsdyret Rudolf, ifølge historikeren.
– Det er første gang kombinasjonen av julenisse og reinsdyr brukes i en slik kommersiell sammenheng. Dette opptoget befester den store amerikanske julemyten med Santa Claus, Rudolf og reisen fra Nordpolen.
Coca-Cola følger etter
I etterkant av Lomens juleopptog grep store amerikanske selskaper tak i historien om nissen og hans reinsdyr.
– Dette blir en del av reklamekampanjen til Coca-Cola, og Walt Disney bruker reinsdyr sammen med julenissen i sine julefortellinger, forteller historikeren.
– Få Rudolf hjem
Reindriftssjef Ellen Inga O. Hætta er i familie med samene som ble hyret som julenissens hjelpere, og Rudolfs gjetere. Hun mener det er på tide å få Rudolf og julenissen hjem igjen.
– Samene som utvandret til Alaska kom jo stort sett fra Kautokeino og Karasjok, men også Alta. Jeg tror det er på tide å få julenissen og Rudolf tilbake igjen.
– Så Coca Cola Copany og Walt Disney som har stjålet julenissen og Rudolf fra dere må bare passe seg?
– Helt klart. De må bare passe seg.