Natt til fredag seilte en norskeid kopi av den engelske kongeyachten Britannia inn til Vardø.
Byggingen av båten er gjort i Arkhangelsk i Russland, og Dronning Elisabeth har gitt sin personlige støtte til prosjektet.
Eier av båten, Sigurd Coates, kan fortelle om en strevsom prosess med å få båten til Norge. En prosses som til sammen varte i hele 15 år.
Velsignet av Dronning Elisabeth
Den opprinnelige utgaven ble bygd for Prins Albert Edward av Wales i 1893, og oppnådde i sin levetid status som verdens mestvinnende yacht.
For 15 år tilbake fikk Sigurd Coates tak i originaltegningene til båten, samt en velsignelse fra selveste Dronning Elisabeth til å lage sin egen Britannia.
Og etter 12 år med bygging i Arkhangelsk i Russland var båten klar for sjøsetting.
Problem på problem
Men, da startet også problemene for Sigurd Coates.
– Da båten skulle leveres i 2006 mente verftet de skulle holde igjen båten, og rett og slett stjele den. Jeg måtte ta det hele til russisk rett, hvor vi har kjørt prosessen i tre år og vunnet i alle instanser.
Han forteller også om en tøff runde rundt sjøsettingen.
– Det var en forferdelig vanskelig operasjon med to flytekraner og et vanskelig løft. Vi var egentlig redd for å miste hele båten i brygga, det så veldig stygt ut. Men den kom på sjøen og har ligget i Arkhangelsk i fem-seks uker.
Men enda hadde ikke verftet gitt seg. Mens båten lå i Arkhangelsk forsøkte de nok en gang å holde igjen båten.
– Sist nå ved hjelp av tollere som skulle lage problemer med tolldeklareringen ut av Russland. Det var en lang prosess, men det var umulig å stoppe underveis, vi måtte bare fortsette til vi kom i mål, sier Coates.
Endelig i havn
Etter at problemene med russerne var løst oppstod det problemer med maskineriet om bord, og ferden hjem til Norge ble ytterligere forsinket. Allikevel var det en stolt yachteier som la til kai i Vardø.
– Det var en sterk opplevelse å komme med båten inn til norsk jord, nå er vi endelig sikkert ute av Russland uten at noen kan stoppe oss og ta båten. Nå er vi endelig i havn, det er helt fantastisk.
Britannia skal nå seile videre til Tromsø før ferden går videre til Moss og Son hvor båten skal ferdigstilles.