Hopp til innhold

- Vil ha bedre vilkår

Norwegian hevder SAS' eierskap i Widerøe gir selskapene en stor fordel i de nordligste fylkene.

Norwegian
Foto: Tobias Sakrisvold Martinsen / NRK

Samferdselsdepartementet utlyste i dag anbudet for flyrutene i Finnmark og Nord-Troms fra 2010 til 2013.

Norwegian hevder SAS' eierskap i Widerøe gir selskapene en uforholdsmessig stor fordel i forhold til passasjerene i de nordligste fylkene, og etterlyser bedre konkurransevilkår.

– Det er ikke tvil om at passasjerene har merket det i form av høye priser, og vi mener vi også kan gi et tilbud til dem som komer fra de mindre flyplassene om å fly dem videre, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne Skårvik.

– Får fordeler av eierskap

Det er både store penger og lange avstander som står på spill når Samferdselsdepartementet lyser ut anbudet for regionale flyruter Nord-Troms og Finnmark.

Widerøe, som i dag trafikkerer kortbanenettet i nord, er i dag eid av SAS. Dette mener Norwegian gir sin største konkurrent uforholdsmessige fordeler i kampen om passasjerene.

– Hvis det skulle bli en forsinkelse så har man som passasjer helt andre muligheter når de to flyselskapene samarbeider, enn om de ikke skulle gjøre det.

– Har ikke brukt muligheten

Informasjonssjef i Widerøe, Siw Sandvik, mener Norwegian har hatt mange muligheter til samarbeid siden 2000.

– Norwegian har i den siste perioden ikke signalisert at de ønsket å samarbeide med de som opererer kortbanenettet i Norge. Et slikt samarbeid vil innebære både prissamarbeid, og tilretteleggelse for gjennomgående trafikk.

Sandvik sier at et slikt samarbeid er mulig.

– Dersom Norwegian ønsker å samarbeide med operatøren som vinner anbudet på kortbanenettet, så er det lagt opp til det.

Ingen i Samferdselsdepartementet var tilgjengelige for kommentar i dag.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark