Hopp til innhold

Krever forkjørsrett for bygda

Sametinget mener folk på bygda må få større rett til barmarkskjøring på fjell og vidder, enn byfolk.

Skader etter terrengkjøretøy
Foto: Øystein Antonsen / NRK

Sist torsdag satte Miljøverndepartementet, Sametinget og Finnmark fylkeskommune i gang arbeidet med å få folk til å la terrengmotorsykler og biler bli hjemme når de skal til fjells.

Store skader i terrenget fra 3200 kilometer med spor i en sårbar natur, gjør at regjeringa vil sette bremsene på. Sporene kommer i tillegg til de lovlige barmarksløypene.

Må få lov

Sametinget vil innføre et avhengighetsprinsipp i barmarksdebatten. Dette betyr at folk som er økonomisk avhengig av å kjøre i naturen, i større grad må få lov til det.

– Det gjelder først og fremst bygdefolk og de som har bosatt seg i områder på grunn av at naturen er en stor del av deres bosetningspreferanse på flere måter. Det ene er økonomiske forhold. Det andre er livskvalitet og bolyst, sier Marianne Balto (Ap).

Sametingsrådsmedlem Marianne Balto

Marianne Balto mener bygdefolk i større grad må få kjøre i barmark enn byfolk.

Foto: Ann Marita Eriksen / NRK

Sametinget krever at bruken av motorkjøretøy kartlegges før loven vedtas.

Naturalhusholdning

– Jeg kan tenke meg at i Alta er naturalhusholdninga i langt mindre grad i bruk enn i Kautokeino. Folk i Alta har kanskje tatt økonomisk husholdning mer i bruk, sier Balto.

At dette kan føre til en mer restriktiv barmarkspolitikk for folk bosatt i byene, vil hun umiddelbart ikke være med på.

– Man må gå dypere ned i materien og legge avhengighetsprinsippet til grunn, mener Balto.

Ikke skader

Hun utelukker heller ikke at det kan være behov for flere åpne barmarksløyper i fylket. Hun avviser nemlig at alle barmarksspor i naturen, kan sees på som skader.

– Om det er slik at man skal skjerme hele Finnmark for spor, da har man et helt anna utgangspunkt for bruken av naturen. Det er et slikt verdiutgangspunkt vi ikke har, sier Balto.

– Man kaller ikke alt for skader. Vi vet jo at det er etablert spor i uminnelige tider. Først med kjerre og hest. Deretter med traktorer og større biler. Men man må jo hele tida legge til grunn dette avhengighetsprinsippet.

Uenig

Statssekretær Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet, mener skader i naturen oppstår uavhengig av om de som kjører bor i ei bygd eller by.

– For naturen spiller det ingen trille hvem som kjører med et barmarkskjøretøy. For naturen blir det akkurat den samme skaden, sier Sørensen.

Heidi Sørensen
Foto: Thor Thrane / NRK

Mer om saken:


Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.