Festivalen som ble arrangert for første gang i fjor, av studenter fra produsentstudiet ved Høgskolen, er kjøpt opp av Harstad profileringspool.
Med Donkey Boy som ett av trekkplastrene føres bakgårdsfestivalen i Harstad sentrum videre for å live opp sentrum.
– Konseptet er for bra til at det bare skulle bli en engangshappening, sier Jan Santocono i profileringspoolen, som foreløpig har gått inn med 200.000 kroner til festivalen som finner sted 20. til 21. august.
– Unikt
Han mener bakgårdsfesten er unik i forhold til andre festivaler.
– Bare det at festen skjer midt i byen, like ved torget, er spesielt, og med alle 46 medlemsbedriftene i ryggen kan man nesten garantere mye folk. Det er tross alt tilsammen 4000 ansatte i disse bedriftene.
Også de som hadde ideen er fornøyd. Vera Ridderseth i prosjektgruppa BAKgården - som hadde festivalen som eksamensoppgave i fjor - er stolt.
– Det er fantastisk at prosjektet ble så bra at noen vil kjøpe det, sier hun. Vera og de andre tidligere studentene bak festivalen skal i tillegg være med på å sy sammen årets program, sier hun.
Lover internasjonale artister
Men ut over at fjorårets største norske musikkeventyr, Donkey Boy, skal spille, er de sparsom med og avsløre hvem som kommer.
– Det eneste vi kan love er at det blir store nasjonale og lokale artister på scenen, og at det blir mye for ungdommen.