Hopp til innhold

220 mil med dype spor

Over 2200 kilometer med fylkes- og riksveg i Norge har større spordybde enn anbefalt standard.

montasje

Bildet viser de dype sporene på veien, før den ble utbedret.

I Alta døde tre personer i en ulykke i fjor på grunn av for dype spor.

Likevel er det ifølge veiloven kun fører som i dag kan stilles til ansvar for trafikksikkerheten.

Video nsps_upload_2009_1_2_8_22_32_1390.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Arkiv: Tre personer omkom i en trafikkulykke på Aronnesveien i Alta.

Nå krever Opplysningsrådet for veitrafikken at norske veimyndigheter må få større ansvar for trafikksikkerheten.

– Ulykken i Alta viser at det er grunn til å stille spørsmål ved hvordan vi har bygd opp ansvaret i veitrafikken. Veiloven er overmoden for en revisjon, sier Vildrid Femoen, leder for politikk og strategi i rådet.

Vilrid Femoen

Vildrid Femoen i Opplysningsrådet for veitrafikken krever at veimyndighetene får mer ansvar.

Foto: Arild Sandsvik / NRK

Statens havarikommisjon for transport har slått fast at spordybden på 48 mm på veien var årsak til ulykken i Alta.

Statens vegvesen klassifiserer spordybde over 25 mm som svært dårlig standard. OFV har tidligere gått ut og krevd at kravene skjerpes, og at grensa for når det må settes inn tiltak settes til spordybde 15 mm på veier med høy trafikk.

Vil ha lovendring

Ved inngangen til 2010 var det over 2200 kilometer med riks- og fylkesvei i Norge som hadde svært dårlig standard. Det tilsvarer strekningen fra Alta til Stavanger.

Vilrid Femoen mener lovendring må til for å gi myndighetene større ansvar.

– I forhold til et trafikksikerhetsperspektiv så er dette den eneste løsninga.

Det har ikke lyktes NRK å få uttalelse fra samferdselsministeren i denne saken.