Hopp til innhold

Tut og kjør som vanlig til tross for ulovlig kontrakt

Vi fortsetter som vanlig inntil Finnmark fylkeskommune sier opp kontrakten med oss, sier Veolia Transport. Men kontrakten mellom dem er ulovlig.

FFR sin hurtigbåt «Kobbøy»

KJØRER SOM FØR: – Båter og busser går som normalt inntil videre, forteller Veolia. Men kontrakten de har med fylkeskommunen er ulovlig.

Foto: Allan Klo

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Vi fortsetter som vanlig inntil fylkeskommunen eventuelt sier opp kontrakten med oss, slik kommenterer daglig leder i Veolia Transport Nord, Stig Solheim, ESAs avgjørelse om at kontrakten mellom dem og fylkeskommunen er ulovlig.

– Vi har ikke fått noen formell henvendelse fra fylkeskommunen, så det betyr at det er «business as usual». Vi forholder oss til kontrakten, og det båter og busser går som normalt, sier Solheim.

Ulovlig milliardkontrakt

I 2006 fikk FFR, nå Veolia Transport Nord AS, en kontrakt på kollektivruter i fylket verdt over en milliard kroner.

Kontrakten ble inngått uten noen anbudsrunde.

Kontrollorganet ESA mener derfor avtalen bryter med vilkårene i EØS-avtalen.

Fylkeskommunen skal nå vurdere om de er enig i ESAs avgjørelse eller ikke. Avgjørelsen kommer de med neste uke, og det vil avgjøre om kontrakten med Veolia transport blir sagt opp eller ikke.

Verkebyll

Kontrakten mellom fylkeskommunen og Veolia har vært en verkebyll siden den ble inngått i 2006.

Men inntil Fylkeskommunens møte i fylkesutvalget neste uke, ønsker Veolia ikke å si så mye om hvordan de forholder seg til saken.

– Man kan vel si det slik at hvis det blir et positivt vedtak, så blir det jo ingen forandring. Blir det et vedtak i henhold til ESA sitt skriv, så betyr det jo en ny runde med anbud og så videre. Men, de tankene tar vi når det kommer, sier Solheim.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark