I disse dager presenteres en ny
der nettssurferne kan lage sitt eget nordlys.Samtidig sendes tekst og bilder av nordlys i alt fra magasiner til undergrunnsbaner i Tyskland, Russland, Frankrike, USA, England og Norge, opplyser Innovasjon Norge.
Totalt bruker Innovasjon Norge 150 millioner kroner til å markedsføre Norge i utlandet. Nordlyskampanjen er en del av utenlandssatsningen og tidenes mest massive for det arktiske fenomenet.
– Målet er å fortelle markedet at dersom man vil oppleve nordlyset, så er Norge stedet. Norge skal «eie» nordlyset. Det har ergret oss at finnene har tatt julenissen. Selv om det finnes nordlys også andre steder, mener vi at dette er typisk for Norge. Da er det også naturlig å markedsføre det, sier Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge til NRK.no
(Artikkelen fortsetter under videoen)
(VIDEO: David Spinx besøker nordlyslandet)
- BILDER:
Nisjeprodukt med potensiale
I 2008 skapte skuespilleren Johanna Lumley
da BBC sendte et program om hennes nordlysjakt i Nord-Norge. Nesten seks millioner briter så programmet. De to neste ukene økte Hurtigrutens kontor i London omsetningen med ti millioner kroner sammenlignet med året før.– Dette er først og fremst et nisjeprodukt, det kan ikke konkurrere mot sol og sommer. Norge som reisemål er dessuten fortsatt forholdsvis ukjent. Likevel ser vi at spesielt asiaterne kommer på grunn av nordlyset, og i Tromsø er nordlysturisme blitt en ikke ubetydelig virksomhet, framholder Tuftin.
Onsdag ble en
. Hittil har over 250.000 nettsurfere sett filmen.Reiselivssjef i Tromsø, Anne Berit Figenschau, bekrefter at nordlys er populært.
– Da Tromsø ble
av Travel and Leisure, så var det nettopp nordlyset som var en av årsakene til det.- NETT-TV: