Hopp til innhold

Samferdselsministeren vil utrede jernbane i nord

Mineralfrakt fra våre naboland skaper store muligheter, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Magnhild Meltveit Kleppa

Samferdselsminister Maghnild Meltveit Kleppa mener man bør se nærmere på bygging av jernbane i nord.

Foto: Johannessen, Sara / Scanpix

– Bygging av nye jernbaner i Troms og Finnmark fra Sverige og Finland skal nå utredes grundig.

Det sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til NRK.

I våre naboland er det planer om stor gruvevirksomhet der utskiping av malm skal skje fra havner i Nord-Norge.

Fra før fraktes det malm fra Nord-Sverige og til Narvik med tog. Malmen fraktes så med båt til utlandet. Nå er det planer om mineralutvinning flere andre steder, noe som igjen skaper fraktbehov på grunn av mangel på isfrie havner i Nord-Sverige og Nord-Finland.

Leverte rapport til ministeren

I dag tirsdag ble en ny rapport lagt fram, der eksperter har sett på hva slags samferdselstiltak det bør satses på i Nord-Norge etter 2020.

Utvalget som står bak rapporten konkluderer med at vekst i nordområdene krever bedre infrastruktur. Utvalget mener dypvannskaier, gode riksveiforbindelser, jernbane, stamruteflyplasser og bedre oljevernberedskap er tiltak som bør utredes videre.

Og samferdselsministeren gir utvalget støtte. Hun sier malmressurser i nabolandene blir veldig viktige for Nord-Norge.

– Det er viktig å se på morgendagens næringsliv. Det åpnes nye muligheter når det gjelder malmeksport og reiseliv. Dette må vi utrede. Her må vi henge på. Vi må legge bedre til rette for de mulighetene som finnes, sier hun til NRK.

Se TV-reportasje:

Video Samferdselsministeren vil utrede jernbane i nord

Foto: Einar Andreassen, NRK.

– Nye utfordringer

Veidirektør Terje Moe Gustavsen leder styringsgruppen for Nasjonal transportplan.

Han sier en oppsving i fiskeri og havbruk, mineralfunn i nabolandene og nye internasjonale transportårer, gir nye utfordringer.

– Framtidig vekst krever konsentrert satsing i noen vekstregioner for å utvikle attraktive og sterke næringsmiljøer med god kompetanse. Transportstrømmene bør konsentreres til disse vekstregionene som bør ha tilgang til effektive transportknutepunkt, korridortilgang innenlands og ut til internasjonale markeder. Det er behov for flyplasser, gode veger, gode tverrforbindelser til riksveg og jernbane og styrking av hovedforbindelsen E6 og øst/vest-forbindelsen til nabolandene, sier Moe Gustavsen.

Det er foreløpig uklart hvilke nye jernbanestrekninger som skal utredes nærmere. I dag stopper Nordlandsbanen i Fauske/Bodø, mens Ofotbanen går fra Nord-Sverige og til Narvik i Nordland.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.