Hopp til innhold

Her passerer tonnevis med høyradioaktivt avfall oss – igjen

Lasteskipet «Puma» fra er på vei fra Slovenia til Murmansk med brukte brensesstaver fra en forskningsreaktor i Serbia. – Vi følger den økende transporten, sier Statens Strålevern.

AIS og «Puma»

Så nært norskekysten går det danske skipet «Puma». I lasten har det høyradioaktivt atomavfall – beriket uran fra en serbisk forskningsreaktor.

Foto: Google/ STEPHANE DE SAKUTIN

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

I den siste tiden har antallet skipstransporter med radioaktivt avfall utenfor norskekysten økt.

Russland og USA har inngått en avtale om å hente hjem alle typer beriket uran som kan utgjøre en trussel dersom terrorister får fingrene i det. Det radioaktive uranet kan i teorien brukes til å produsere atomvåpen, men også til såkalte skitne bomber, som kan gjøre stor skade.

Det siste året har derfor flere skipslaster med svært radioaktivt materiale passert norskekysten på veg til Murmansk. Derfra blir det transportert med tog til gjennom det europeiske Russland, til Chalyanbisk.

Ber Statens Strålevern følge ekstra godt med

Norges Naturvernforbund sendte den 3. desember et brev til Kystovervåkningssentralen hvor de ber om at den danske båten «Puma» blir fulgt nøye mens det går langs norskekysten.

De skriver at lasten består av høyradioaktive brenselsstaver fra en serbisk forskningsreaktor, at skipet har hatt usedvanlig mange feil i sikkerhetskontroller og at det ikke ser ut til å være spesialbygd for frakt av radioaktivt avfall.

«Puma»

Det danske skipet «Puma», som skal frakte atomavfall langs norskekysten til Murmansk. Her blir det passet på av franske soldater under en sensitiv frakt i Adenbukta i 2009.

Foto: STEPHANE DE SAKUTIN / Scanpix

Bunkrer i Danmark

Onsdag tok båten en brå sving østover, for å bunkre i Danmark. Hvorfor ikke bunkringen blir gjort i Norge kan ikke Eldrid Holo i Statens Strålevern svare på.

Men via AIS-systemet, som sporer sendere plassert i det meste av skip, ser vi at båten på sin ferd til Danmark uansett passerer svært nært norskekysten.

– Regelverket for å gå til norske havner er at man må ha løyve i forhold til atomenergiloven. Akkurat hva som gjorde at båten valgte å gå til Danmark vet vi ikke, men det har ikke kommet noen forespørsel om slikt løyve til Norske myndigheter, sier Holo.

Ingen forpliktelser om å varsle Norge

Statens Strålevern skjerper nå oppmerksomheten på slike transporter.

– Vi følger alle disse transportene, fordi det har vært en økning i slike transporter. Det kommer opp nye interessante problemstillinger rundt det, som gjør at vi må ha ekstra fokus på denne utviklingen.

I dag er det ingen forpliktelser om å varsle norske myndigheter om slike transporter, og Hole forteller at de i større grad kommer til å presse på for at de som sender slik last må varsle om det i fremtiden.

Dette kan gå galt:

– Hva kan skje dersom noe går galt med en slik transport?

– I hovedsak to ting: Dersom mye går galt kan man se for seg at det i ekstreme tilfeller kan få utslipp til luft. Det er kanskje det verste som kan skje. Mer sannsynlig er det at en båt skulle synke, og at det lekker ut radioaktivitet i havet over tid – som får konsekvenser for marint miljø.

– Hvordan vurderer dere trusselen for at dette kan skje?

– Det er et stor innebygget sikkerhet i transport av slikt materiale i utgangspunktet. Så sannsynligheten er små.