Hopp til innhold

Her ser du hvorfor de nye hurtigbåtene blir tatt ut av drift

Problemer i kø for de nye hurtigbåtene i Troms.

Video Ops, dette hadde ingen tenkt på

VIDEO: Den bratte leideren skapte problemer for passasjerene fredag.

De nye hurtigbåtene «Fløyfjell» og «Kistefjell» tas ut av drift på sambandet Tromsø - Harstad.

Årsaken er at det midlertidige kaiutstyret i Brøstadbotn, Harstad og Engenes ikke er tilpasset flo og fjære.

De splitter nye hurtigbåtene fra Veolia Transport Nord ble satt i drift tirsdag denne uka .

«MS Sollifjell»

«Sollifjell» fikk store skader under jomfruturen.

Foto: NRK

Egentlig skulle båtene vært i trafikk for ett år siden.

Men da søsterskipet «Sollifjell» havarterte under jomfruturen på vei nordover fra verftet i Mandal, måtte de to andre båtene gjennom en omfattende ombygging.

De gamle hurtigbåtene fra rederiet Hurtigruten ASA, «Fjordkongen» og «Fjorddronningen», blir satt inn i ruta.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– Ikke rakettforskning

Bratt på kaia

Etter tre dager blir hurtigbåtene tatt ut av drift.

Foto: Martin Mortensen/NRK

Det er usikkert hvor lenge nybåtene vil være ute av drift.

– Vi har måttet bite i det sure eplet, sier fylkesråd for samferdsel i Troms, Kari Anne Opsahl.

Hun stiller seg uforstående til at kaiutstyret ikke er i orden.

– Dette er ikke rakettforskning. Man bør kunne se forskjell på flo og fjære, sier fylkesråden.

Etter det NRK kjenner til falt en kvinne ned leideren i forbindelse med et anløp av de nye hurtigbåtene på Finnsnes torsdag.

MS Sollifjell

Hurtigbåten «Sollifjell» havarerte på vei nordover i fjor. Nå tas søsterskipene ut av drift.

Foto: Øystein Ramstad

Flere nyheter fra Troms og Finnmark