– I dag vil «Fløyfjell» dra fra Harstad mot Tromsø, og «Kistefjell» gå den motsatte veien klokka 14, forteller Stig Solheim, direktør i Boreal Transport Nord til NRK.
De nye Hurtigbåtene som skal gå i rute i Troms har fått en marerittaktig start på karrieren. Problemene begynte allerede i fjor, da båtene opprinnelig skulle settes i trafikk.
På jomfruturen sin nordover fra verftet i Mandal, falt store deler av våtdekket til MS «Sollifjell» i havet. Alle båtene måtte da tilbake på verftet og bygges om.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Utfordrende landgang
Da de nye båtene endelig ble satt i drift i mai i år, viste det seg at landgangene på kaia ikke var tilpasset flo og fjære, noe som skapte store utfordringer for passasjerer som skulle komme seg av båtene.
En av båtene fikk også en lekkasje i en hylse ved den ene propellen, og måtte på verksted.
I mai ble det også oppdaget at MS «Fløyfjell» hadde fått et knyttnevestort hull i skroget. Hullet kom trolig av at skroget på båten slo for hardt mot flytebrygga i Tromsø.
Ingen garanti
I tillegg til de to båtene som settes i drift i dag, er MS «Falkefjell» på vei nordover for å gå i rute på Vågsfjorden. Selskapet håper at «Sollifjell» vil være ferdig reparert mot midten av juli.
Men Boreal Transport Nord kan ikke garantere at dette er slutten på problemene for hurtigbåtene.
– Garantere er et sterkt ord, men vi kan si vi har gjort vårt ytterste for å unngå lignende episoder. Vi har brukt mye ressurser og midler på å få båtene opp til den standarden de er nå, sier Solheim.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: