Kaptein på den nye hurtigbåten «Kistefjell», Thomas Pettersen, frykter de splitter nye hurtigbåtene til rederiet Boreal transport får problemer med å holde ruta til høsten og vinteren.
- LES OGSÅ:
Brukte tre forsøk
I går torsdag brukt båten tre forsøk før den klarte å legge til kai i Tromsø da det blåste liten kuling.
- LES OGSÅ:
Dersom båten, som skal gå mellom Tromsø og Harstad sammen med to andre splitter nye hurtigbåter, får problemer med den styrken vinden hadde torsdag, viser beregninger at den vil få problemer med å legge til kai 91 dager i året, skriver avisa iTromsø.
– Vind blir et kjempeproblem til høsten og vinteren, for å si det mildt. Når det blåser opp, må vi redusere farten inn til havnene, og holde styrefart mot kaia. Før eller siden må vi bakke opp for å legge til kai, og da blåser vi vekk hvis det er frisk bris eller mer. Mannskapet rekker ikke å få tak i trossene. Båten oppfører seg litt som en isoporbit i vannet siden den er så lett, sier kapteinen til avisa.
- LES OGSÅ:
Han mener de nye lette karbon-hurtigbåtene trenger mer manøverkraft.
De nye hurtigbåtene som skal gå i rute i Troms har fått en marerittaktig start på karrieren. Problemene begynte allerede i fjor, da båtene opprinnelig skulle settes i trafikk.
- LES OGSÅ:
På jomfruturen sin nordover fra verftet i Mandal, falt store deler av våtdekket til MS «Sollifjell» i havet. Alle båtene måtte da tilbake på verftet og bygges om.