Supertankeren Vladimir Tikhanov er sammen med to atomdrevne isbrytere på vei fra Murmansk til Thailand via den nordlige sjørute.
Mindre is gjør det mulig for en russisk gasstanker å seile fra Europa, nord om Russland og til Asia. På den måten halveres transporttida i forhold til å gå gjennom Suez-kanalen.
Supertankeren er nemlig lastet med 120 000 tonn olje.
- LES OGSÅ: Issmelting åpner handelsruter
Konkurrent til Suez
Siden begynnelsen av august skal det være mulig å seile disse rutene uten hjelp av isbrytere. Russland håper å gjøre ruten til en konkurrent for andre ruter, som Suez-kanalen i Egypt, melder Scientific American.
I dag er ruten gjennom Suez kanalen (blå linje på kartet) en av de mest trafikkerte i verden. I fjor passerte nesten 18 000 skip gjennom kanalen.
- LES OGSÅ: Første skip gjennom Nordøstpassasjen
- LES OGSÅ: Nesten isfri ferd gjennom Nordøstpassasjen for Ousland
Norske skip aktuelle for seilas
Direktør i Norges Rederiforbund, Hanna Lee Behrens, sier at også norskeide større skip kan komme til å bruke transportruten.
– Hvis det skulle vise seg at det er mulig å ha stabil og god gjennomfart, uten høyere risiko en det vi har på ferdene i dag, så vil norske skip også kunne bruke den leden, sier Behrrens.
Hun forteller at de følger spent med på utviklingen av transporten.
– Nordøstpassasjen er veldig positiv. Det tar kortere tid. Denne båten regner med 8 til 10 dager, noe som er kortere enn å kjøre rundt Afrika eller gjennom middelhavet og Suez-kanalen.