Hopp til innhold

Vil ha mer kultur og mindre natur

Turister vil vite mer om urbane aktiviteter i Tromsø by, og ikke bare om nordlys og vinteraktiviteter.

turisme

Mer fokus på Tromsø by, og arrangementer som Tiff etterlyses av næringsforeningen og turister i byen.

Foto: Montasje / NRK

Grete Kristoffersen

Grete Kristoffersen er direktør i Næringsforeningen i tromsøregionen.

Foto: Kent-Einar Myreng / NRK

– Bare det at vi er en så stor by så langt nord er eksotisk for veldig mange. Vi har fått høre om mange turister som kunne tenke seg å komme til Tromsø, men at markedsføringen legger for mye vekt på villmarksliv, sier direktør i Næringsforeningen i tromsøregionen, Grete Kristoffersen.

Visit Tromsø er det største nettstedet for markedsføring av tromsøregionen. På forsida reklameres det tungt for nordlysturer, hundekjøring og andre vinteraktiviteter.

Kjempestort potensial

Kristoffersen sier at hun har fått tilbakemeldinger fra utenlandske reiselivsaktører om at Tromsø bør markedsføre aktiviteter som kan gjøres i bykjernen, og det urbane livet i Arktis.

– Vi øker når det gjelder turister, både på nordlysturisme og vinteraktiviteter. Men jeg håper vi ikke nøyer oss med det. Jeg tror potensialet hadde vært kjempestort om vi hadde puttet på flere urbane kvaliteter, sier Kristoffersen.

Støttes av turister

Hun får støtte fra turister NRK har snakket med.

– Om vi kunne planlagt turen vår ut ifra når det var festivaler eller arrangementer i byen, kunne vi ha hatt mye mer underholdende dager. Vi kunne gått på konserter eller festival, ikke bare sett på nordlys, og vært på skitur, sier britiske Graham Leech.

Markedsføring av gode restauranter, shoppingmuligheter og kulturliv drukner i bølgen av informasjon om aktiviteter i naturen, innrømmer informasjonsansvarlig Oda Kvaal-Tanguay i Visit Tromsø.

– Vi ser at byens muligheter som kulturby bør markedsføres mye bedre, sier Kvaal-Tanguay.