Til NRK bekrefter regionvegsjef Torbjørn Naimak at den nye E8 gjennom Ramfjord ligger inne i Nasjonal Transportplan for 2014-2023, som blir presentert i dag.
Men dette forutsetter en bompengefinansiering av veien.
Det er Jernbaneverket, Avinor, Kystverket og Statens vegvesen som legger inn sine ønsker til planen.
- LES OGSÅ:
I slutten av januar sa kommunestyret i Tromsø nei til bompengefinansiering av ny E8.
Det ble tidligere sagt at prosjektet ville falle ut av Nasjonal Transportplan, og bli utsatt flere år, dersom kommunen sa nei til bompenger.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Viktig innfartsvei
– Dette tolker jeg som at vegsjefen mener det haster med å gjøre noe med denne veien. Det er en viktig innfartsvei til landsdelens største by, som har store trafikale utfordringer i dag, sier stortingsrepresentant Elisabeth Aspaker (H).
Hun legger til at Nasjonal Transportplan er fagetatens innspill, og at det politiske arbeidet kommer etterpå.
- LES OGSÅ:
Utbyggingen av vegprosjektet, som innbefatter å legge om traseen til veien, vil koste i overkant av en milliard kroner. Staten har sagt at halvparten må finansieres ved hjelp av bompenger.
Alternativ finansiering
Aspaker mener det bør være muligheter for å se på alternative finansieringsmuligheter til bompenger.
– Dette er en vei man ikke kan klare seg uten. I et fylke hvor vi ikke har jernbane som stikker av med store investeringer, bør det være mulig å finansiere veiprosjekter på. På åttitallet fikk Nord-Norge en kompensasjon fordi vi ikke hadde jernbane. Det burde vi se på igjen, sier Aspaker.
Hun legger vekt på at Høyre sentralt ikke vil overstyre et lokalt vedtak om å si nei til bompenger.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Byrådet står på vedtaket
Byrådsleder Øyvind Hilmarsen sier at politikerne i Tromsø står fast i sitt vedtak i saken.
– Vi gikk til valg på at vi ikke skulle innføre bilrelaterte avgifter i Tromsø, og det skal vi heller ikke. Vi kan tolke det dit hen at vegvesenet med det vil øke press mot politikerne i Tromsø, men det nytter ikke, sier Hilmarsen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Veien gjennom Ramsfjorden er en del av den svært ulykkesutsatte E8, som er hovedinnfartsåren inn til Tromsø.
Det har vært flere dødsulykker på E8 i Ramfjorden. Januar i fjor omkom fem personer i en møteulykke i Lavangsdalen på samme vei, ikke langt unna.
Lokalbefolkningen i Ramfjorden har tett tungtransport helt inn til husene. Nylig kom de med et innspill om at de ønsket at fartsgrensen på veien skulle settes ned til 30 kilometer i timen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
I tillegg til E8, prioriteres også disse tiltakene i Troms og Finnmark, ifølge avisa Nordlys:
- Ny vegatkomst til nordre del av Tromsø Havn Breivika.
- Dersom det etableres ny stamnetthavn ved slambanken i Kirkenes, prioriteres riksvegatkomst fra e6.
- Innseilingen til Rana, Bodø og Tromsø bedres, og overvåking og beredskap styrkes.
- Spørsmålet om ny flyplass i Hammerfest utredes i samarbeid med lokale myndigheter. eventuell baneforlengelse i Kirkenes må også avklares.
- Flere utbygginger og utbedringer av e6, e10, e8, rv. 94 og e105. i tillegg prioriteres utbedringer for å gi flere strekninger gul midtlinje.