Hopp til innhold

FINN: – Merker ikke noe til konkurransen

Stadig flere velger å selge gjennom Torget til FINN.no, til tross for at Facebook er full av gratisgrupper for kjøp og salg.

FINN-torget

FINN Torget øker, til tross for konkurransen fra Facebook.

Foto: Skjermdump

Ole Kristian Ullereng

Ole Kristian Ullereng, administrerende direktør, FINN Torget.

Foto: FINN

– Facebook er en konkurrent, men vi har faktisk hatt en vekst på mellom ti og 18 prosent de siste årene, sier Ole Kristian Ullereng, administrerende direktør for FINN Torget, til NRK.

Han mener at selskapet ikke merker noe til konkurransen fra Facebook. Den siste tiden har stadig flere grupper som kjøper og selger varer dukket opp på det populære nettstedet.

Mange tusen flokker seg om grupper som selger brukte klær, møbler og barneutstyr. Retrovarer er også populære på nettstedet.

Gjenbruk har blitt trend

– Mest sannsynlig er det en stor økning i bevisstheten rundt det å kjøpe og selge brukt. Gjenbruk har blitt en trend, og det er mer anerkjent å kjøpe brukt. Dermed vokser hele markedet, mener Ullereng.

FINN legger opp til at folk skal dele annonsene deres på Facebook eller Twitter, og mener at å bruke konkurrenten gir dem flere treff på annonsene. FINN har også gratis annonser for dem som ønsker å gi bort ting på nett.

– Vi samarbeider med politiet, og har en egen avdeling for kundesikring, Men vi er bare en annonsekanal, og kundene må selv passe på. Høres et tilbud for godt ut til å være sant, er det gjerne det.

Sykkel og bunad

Hva folk helst vil handle på Torget, varierer med sesongene. I april har sykkel, kjøkken, sofa og bunad vært de mest søkte stikkordene.

Men om FINN ikke lar seg true, har Nord-Norges største regionavis, Nordlys, merket konkurransen på kroppen lenge.

– Vi har merket konkurransen på private rubrikkannonser over flere år, Spesielt mister vi kunder til FINN, forklarer Lars Orvold.

For å motvirke nedgangen, endret Nordlys rubrikkannonsene sine for to år siden.

– Nå har vi lagt til rubrikktorget vårt på nettavisa vår, og alle rubrikkannonser legges både på nett og i papiravisa, sier Orvold.

Konsekvensen er at markedet faller saktere, men rubrikkannonsesalget hos avisene fortsetter å falle.