– Det er to grunner til at vi vil ha den opp. Den ene er at vi ikke vil ha en båt som ligger og forsøpler sjøen rett ved et matfiskanlegg og i naturen for øvrig. Den andre er at vi ønsker å få klarhet i hva som skjedde da ulykken inntraff, sier direktør John Binde i Norway Royal Salmon (NRS) til NTB torsdag ettermiddag.
Binde sier det avhenger av myndighetene hvor raskt båten, som ligger støtt på 43 meters dyp, kan heves.
– Vi skal ha vårt første møte med Havarikommisjonen for sjøtransport i kveld. De kommer hit for å snakke med våre to ansatte som var involvert i forliset, sier han.
To firmaer er aktuelle for å heve båten.
– Båten er forholdsvis liten, og den er hel, så vi regner med at dette er en enkel operasjon, sier oppdrettsdirektøren.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Ikke pengene
Båten har en verdi på i overkant av 2,5 millioner kroner, men Binde understreker at det ikke er fartøyets verdi som er viktig for selskapet.
– Båtbyggeriet kan tenke seg å få den tilbake for å undersøke om den kan settes i stand. Det er ikke vi så opptatt av.
– Vi har fått tilbud fra konkurrerende virksomhet i nærheten både når det gjelder bemanning og båt. Det setter vi stor pris på i en situasjon som dette, sier han.
«Maria» er en hurtiggående, vannjetdrevet aluminiumsbåt på 10 meter utstyrt med en kraftig kran. Rorhuset har plass til 4-5 personer. Båten er bygget ved Grovfjord Mek. Verksted øst for Harstad.
- LES OGSÅ:
– Ikke opp til oss
Politiet uttalte tidligere torsdag at de ikke kom til å ta initiativ til en heving av båtvraket.
– Det blir opp til eieren på båten og om de eventuelt har noen interesse av å heve den, og om havarikommisjonen finner det hensiktsmessig, sa lensmann Inger Anita Øvregård ved Alta lensmannskontor til NRK.
Nå har altså Norway Royal Salmon tatt til orde for nettopp dette.
- LES OGSÅ: