Hopp til innhold

Vaskeekte gjøglere

«Mot i brøsta» er frekk, frilynt og frodig humor.

Mot i brøsta

INNFRIR: Else Kåss Furuseth, Henriette Steenstrup og Sigrid Bonde Tusvik. Foto: Rune Alstedt

Foto: NRK

Anmeldelse

Det er show på Edderkoppen igjen, og det lukter litt av god revystemning. En ting er at den sitter i veggene, men disse tre jentene er vaskeekte gjøglere på hver sin måte.

Når Henriette Steenstrup, Else Kåss Furuseth og Sigrid Bonde Tusvik setter hverandre stevne med gladgjøglende iver, ja da kan man vite at dette lukter av frekk, frilynt og frodig humor. De tre damene innfrir.

Her finnes flere elleville sprell som får fortjent applaus, noen utspill som nesten går litt for langt, nesten over grensen, eller mensen for å bruke en terminologi fra scenen.

For mensen er temaet i åpningssekvensen. Men de balanserer trygt i diverse grenseland, og det er ikke mulig å bli forarget eller sjokkert. Tøft og intelligent gjort.

Man blir kjempeglad i disse tre. Til tross for at de egentlig er nokså forskjellige, klarer de å bli en harmonisk komitrio.

Angriper bloggere

De er gjennom så mange temaer, sammen og hver for seg. De fleste numrene fortjener skikkelig ros, men Sigrid Bonde Tusvik er en mester i monologfaget, med en perfekt timing, hvert poeng leveres med snert og punch.

Som når hun angriper bloggeren «Fotballfrue» så treffsikker at gapskratten eksploderer i salen. Eller når hun faktisk tilbyr Putin å annektere Nesodden, her blir det prisfall på boliger.

Henriette Steenstrup

ELLEVILLE SPRELL: Henriette Steenstrup i bra driv. Foto: Rune Alstedt

Henriette Steenstrup imponerer med sin sangleveranse, hun synger rått og griselekkert, og i samsang med Sigrid, tenker man bare: Når kommer første plateutgivelse?

Else Kåss Furuseth har også timing og punch i sine monologer, og hennes nummer «Jeg angrer» er både varmt og rørende morsomt.

Men det må være lov til å velge seg ut et par favoritter i showet: Endelig har noen klart å knekke «Ingrid Bjørnov-koden» og Henriette tolker henne perfekt.

Vi må også nevne nummeret «Face Life», som virkelig får sagt noen ting om folks løgnaktige bruk av Facebook, med Sigrid i praktslag

Terningkast 6

Denne gjengen er gode hver for seg og i samspill. Vi er klar for å gi de tre en sekser, men med en litt løs prikk.

Det er i det store helstøpt. Man har ikke lyst til å henge seg opp i et par nummer som ikke var helt på høyden, for helhetsfølelsen var fin.

Selv om noen av sangtekstene dessverre drukner litt i musikkmiksen. Men det blir småplukk i helhetsinntrykket.

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)