Hopp til innhold

- Umulig å beskrive smak med ord

Det er vanskelig å si akkurat hva ting smaker. Det har litt med språket vårt å gjøre, sier litteraturviter Marius Wulfsberg.

Video Mat & smak (Bokprogrammet)

Marius Wulfsberg smaker på Mat & smak (Bokprogrammet)

– Vårt språk er jo mye mer utviklet for å skildre det vi ser, og det vi hører, enn å skildre det vi smaker. Der er litteraturen viktig, for den jobber med å sette ord på våre opplevelser, helt konkret.

– Måltidet viktig i samtidslitteraturen

Mat spiller en stadig viktigere rolle i litteraturen, og mange romaner skildrer mat på forskjellige måter, mener Wulfsberg.

– Den romanen flest mennesker snakker om i Norge akkurat nå er «Min kamp» av Karl Ove Knausgård. Der spiller mat også en viktig rolle. Der er det hverdagsmat som Corn Flakes, som han spiser med surmelk på, av alle ting. Og så tør han ikke si i fra til faren om at melken er sur, og så oppstår det en litt dramatisk situasjon, sier Wulfsberg til Bokprogrammet .

Knausgård bruker ofte skildringen av måltidet til å vise hvordan faren kontrollerer ham og familien, mener han.

– Måltidene er et av de stedene der farens kontroll blir veldig tydelig, sier Wulfsberg.

– Fordel å være skjønnlitterær forfatter

Forfatteren Øivind Hånes har skrevet tolv skjønnlitterære bøker og like mange kokebøker. Også i romanene hans, har mat en stor plass.

– Alle forfattere har noen triggere, noen områder hvor de virkelig er i stand til å snakke seg varme, hvor de er i stand til å tenke seg varme og la verden bli varm rundt seg. Et sånt område for meg, er helt klart mat, sier Øyvind Hånes.

Øivind Hånes

Forfatter Øivind Hånes har skrevet mange bøker om mat, men å beskrive hvordan den smaker er nærmest umulig, mener han.

Foto: Bokprogrammet

Bokprogrammet møter forfatteren, som i 2006 ble nominert til Nordisk råds litteraturprisk, mens han holder på å lage mat hjemme hos seg selv. For ham er mat en stor lidenskap.

– For meg setter det å skulle beskrive mat, i gang et indre trøkk. Jeg prøver å si noe om hva som foregår når jeg har et måltid mat foran meg. Man må på en måte blåse liv i disse tingene, og få det til å bli noe mer enn bare en beskrivelse av farger og former, sier Hånes.

Han mener det er en stor fordel å være skjønnlitterær forfatter når man skal skrive bøker om mat.

– Det kan være veldig kjedelig å lese kokebøker hvis du merker at forfatteren ikke har noe forhold til teksten. Du må ha et godt språk. Når du er skjønnlitterær forfatter, er det en stor fordel å kunne putte de egenskapene inn i en kokebok.

Umulig å beskrive smaken

Nesten alle forsøk på å beskrive en smak, slutter med å beskrive en annen smak. Slik er det for eksempel med matvaren fisk, mener Hånes

– For å forklare smaken fisk til en som aldri har smakt fisk, så tror jeg faktisk ikke at jeg har sjanse, for smaken må oppleves. Smakskombinasjoner kan forklares for folk som vet hvordan fisk, egg, fløte, mel, gulrøtter, løk og hvitløk smaker. Men ikke de grunnleggende smakene. Da er jeg hjelpesløs som forfatter.

Se Bokprogrammet hver tirsdag på NRK2 kl. 21.30

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober