Hopp til innhold

Klimautslipp fra norske fly til himmels

Klimautslippene fra norske fly har økt med 80 prosent på få år, sier Naturvernforbundet. Nå krever de klimatiltak.

Widerøefly ved Gardermoen

En flyreise tur-retur London fra Oslo gir like mye klimautslipp per passasjer som et halvt års gjennomsnittlig bilbruk, sier klimaforskerne.

Foto: Kleiven, Paul / NTB scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

På fem år har klimagassutslippene fra norske fly økt dramatisk. Vi flyr stadig mer. Samtidig har utslippsveksten fra norske veier flatet ut, ifølge Naturvernforbund.

Holger Schlaupitz

Fagleder Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet

Foto: Naturvernforbundet

– Den totale utslippsveksten fra flytrafikken har vært kolossal – med en 80 prosents øking fra 2006 til 2011. Det er dramatisk, mener fagleder Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

– Feil bruk av tall

Direktør Torbjørn Lothe i NHO reagerer på at et sånt tall blir brukt.

Mye av utslippsøkingen skyldes Norwegians utvidelser med nye baser rundt i Europa. Vel 17 millioner passasjerer fløy Norwegian i fjor.

– Det blir helt feil å regne inn Norwegians suksess ute i Europa. De tallene som er presentert her, gir ikke uttrykk for aktiviteten i Norge, sier Lothe.

Han sier at økingen i de norske klimagassutslippene fra flytrafikken er 13 prosent, ikke 80. Og så lover flybransjen nye fly som skal gi mindre utslipp.

Torbjørn Lothe

Direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

– Effekten av dette vil komme gradvis i årene framover, lover Lothe.

Men det tror ikke Naturvernforbundet på før de ser det.

– Forbedringene i teknologi, som flyselskapene ofte peker på, går såpass mye saktere enn trafikken vokser. Og da ender det med en kraftig vekst i utslippene, mener Schlaupitz.

Klimaeffekt dobles i høyden

For lavere priser og flere direkteruter har gjort at vi flyr både oftere og lengre. Ifølge klimaforskerne har utslipp oppe i atmosfæren dobbelt så stor negativ klimaeffekt enn utslipp på landjorda.

I en utvikling med stadig nye passasjerrekorder krever Naturvernforbundet dyrere flyreiser og stans i de store flyplass-utbyggingene. Blant annet utvides Norges største flyplass på Gardermoen kraftig i disse dager.

– Det er klimafiendtlig, mener Naturvernforbundets leder Holger Schlaupitz.

– Når Avinor ønsker at trafikken skal vokse, og bygger nye rullebaner og nye, store terminalbygg som skal ta hånd om den økte trafikken, da får vi også økt trafikk, sier han.

Han er overbevist om at billettprisene må opp.

Det er NHO-direktøren ikke enig i. Lothe mener at selv en dobling av flyprisene vil gi en helt minimal reduksjon av klimagassutslipp.

Forsker: Gjør det vanskeligere

Borgar Aamaas

Klimaforsker Borgar Aamaas

Foto: Cicero

Men klimaforsker Borgar Aamaas ved Cicero, senter for klimaforsking, gir forslaget om dyrere billetter vitenskapelig støtte. Han sa til NRK for kort tid siden at det er for billig å fly.

Han mener at dette ikke kan løses av privatpersoner ved å fly mindre, men at det er et strukturproblem.

– Kanskje en CO2-skatt er løsningen? I hvert fall bør det gjøres vanskeligere å fly, mene Aamaas.

Han har regnet på utslippstallene, og har kommet fram til at norske flypassasjerer står for rundt 30 prosent av utslippsøkingen.

AKTUELT NÅ