Hopp til innhold

I disse fylkene må bilistene betale mest for fergefritt Vestland

Regjeringen lover fergefri vei mellom Stavanger og Trondheim. Det må bilistene i Hordaland og Rogaland betale mest for. Staten gir mer penger til Navarsetes hjemfylke.

Liv Signe Navarsete, Sp

Kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete avslørte torsdag planene for et fergefritt Vestland. Her på «MF Boknafjord».

Foto: Lars Nehru Sand/NRK

Torsdag kom de første lekkasjene fra Nasjonal Transportplan: Innen 20 år skal det være mulig å kjøre langs kysten mellom Stavanger og Trondheim, uten ferge. Bilene skal ikke lenger snirkle seg av og på båtene, billettøren byttes ut med bombrikke, og ikke minst:

Prisen for en bompassering blir satt opp.

– Jeg tror at man vil ta utgangspunkt i ferjekostnad, og så vil den kanskje bli noe høyere. Det er fordi det er en stor investering, sier kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete.

Her betaler staten mest

For Boknafjordsambandet, som skal gå under Boknafjorden i Rogaland, må bilistene betale 90 prosent selv. Navarsete bekrefter at statens finansieringsandel i Rogaland og Hordaland, er liten.

Men staten vil ta en større del av utgiftene der det bor færre folk, i Møre og Romsdal og Navarsetes eget hjemfylke, Sogn og Fjordane.

– Statlige penger blir brukt mest i distriktene, og bilistene må ta mest av regningen nær byene?

– Det kan du si. Det vil alltid være en vurdering som blir gjort av Veidirektoratet hvor stor bompengepotensialet er i det enkelte samband.

– Ikke rettferdig

Bård Hoksrud

Fprs Bård Hoksrud mener bompenger er en dårlig måte å finansiere veibygging på.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Ordningen får Frps Bård Hoksrud til å rase.

– Det er ikke rettferdig, så jeg skjønner det hvis folk i Hordaland og Rogaland blir irriterte over at de skal flås mer enn andre. Det er nettopp derfor bompenger er en utrolig dårlig måte å finansiere veibygging på, sier Hoksrud.

Nestlederen i Transportkomiteen på Stortinget liker skjevfordelinga dårlig. Han roser hensikten med prosjektet, men mener det er mulig å få til uten en eneste bompengekrone.

– Ja, det handler om politisk vilje. Når det er politisk vilje til å få til noe i dette landet, klarer vi å få det til. Vi bruker i år 207 milliarder kroner i Nordsjøen – noe som er kjempebra – på å få mer oljeinntekter. Det er altså langt, langt mer enn det vil koste å bygge hele E39, som vi kanskje skal bruke 15 – 20 år på før det er ferdig.

Den totale prislappen på et fergefritt Vestland er på 150 milliarder kroner. Foreløpig er det bare Boknafjordsambandet som har fått håndfaste midler, i alt 9 milliarder kroner, mens ytterligere åtte fjordkrysninger har fått lovnader.

Elsker vei

Bent Høie (Høyre)

For Bent Høie er det viktigste at prosjektet realiseres.

Foto: Aas, Erlend, Erlend Aas / Scanpix

Høyres nestleder Bent Høie er heller ikke glad i bompenger, men støtter likevel prosjektet.

– Jeg er ikke glad i bompenger, men jeg elsker vei, sier Høie, som har forståelse for at noen bilister må bidra mer enn andre.

– Jeg er fra Rogaland selv, og jeg vet at trafikkgrunnlaget over Boknafjorden, mellom Stavanger, Haugesund og Bergen, er noe helt annet enn over Sognefjorden. Da må vi akseptere at staten bidrar sterkest der det er lavest trafikkgrunnlag, for at vi skal få hele strekket fergefritt, sier Høie.

Knut Arild Hareide

Knut Arild Hareide mener det vil være uaktuelt å droppe bompenger.

Foto: Liv Eva Welhaven Løchen / NRK

Han får støtte av Transportkomiteens leder, KrFs Knut Arild Hareide. Han mener det er uaktuelt å droppe bompenger.

– Da vil det gå ut over andre viktige velferdsområder. Det er ikke jeg villig til å prioritere, sier Hareide.

– Jeg er villig til å si ja til disse prosjektene, men da må også bompenger være en del av helhetsløsningen. Det opplever jeg også at vestlendingene er villige til å være med på.

AKTUELT NÅ