Hopp til innhold

Fire millioner flere Telenor-kunder

Telegiganten Telenor tjener mer penger og får flere kunder, viser resultatene for 2. kvartal i år.

Telenor-sjef Baksaas

GODE RESULTATER: Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas nyter godt av at flere nordmenn velger 4G-telefoner (arkivfoto).

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

– De sterke resultatene i Norge reflekterer kundenes raskt voksende behov for mobildata, sier konsernsjef i Telenor, Jon Fredrik Baksaas, i en pressemelding.

Nær doblet databruk

Kundeveksten er på nærmere fire millioner, opplyser selskapet.

Driftsmarginen, altså Telenors overskudd på den operative driften, er på 36 prosent for 2. kvartal. Kontantstrømmen er på mer enn 5,6 milliarder kroner, mot nærmere 5,4 milliarder i samme periode fjor. Omsetningen er på 26,8 milliarder kroner i kvartalet. Ifølge selskapet innebærer det en organisk omsetningsvekst på 1,6 prosent.

Telenors norske kunder var ifølge selskapet nær ved å doble sin databruk sammenlignet med 2. kvartal i fjor.

– Den omfattende nettverksutbyggingen og økningen i bruk av 4G-telefoner er de viktigste driverne for denne positive utviklingen, sier Baksaas.

– Behov for fortsatt effektivisering

Dette bidrar til en økning i gjennomsnittlig inntekt per bruker på fire prosent. Driftsinntektene fra mobilvirksomheten har økt med 6 prosent.

– Selv om resultatene er sterke, betyr de høye investeringene i ny infrastruktur og endringer i kundenes forventninger at det er behov for fortsatt effektivisering og sikring av den riktige kompetansen i fremtiden, sier Baksaas.

Sliter i Danmark

I pressemeldinger sier Baksaas at han gleder seg over «de sterke resultatene» fra Telenors virksomhet i Sverige og Malaysia. Telenor har også vekst i Pakistan, Bangladesh og India, ifølge kvartalstallene.

– Samtidig fortsetter det danske telemarkedet å være utfordrende. De operasjonelle resultatene dette kvartalet fremhever fordelene med å være et konsern med virksomhet i flere regioner, sier Baksaas.

Konsernsjefen sier at de sterke resultatene så langt i år, og selskapets egne estimater for resten av 2014, gjør at de satser på en høyere driftsmargin enn fjorårets.

– Når det gjelder inntektsutviklingen forventer vi fortsatt lav, ensifret organisk vekst. Siden investeringene knyttet til ny kringkastingssatellitt er flyttet til neste år, nedjusterer vi investeringsnivået for året, slik at det nå ventes å være i størrelsesorden 14 til15 prosent av omsetningen, sier Baksaas.

AKTUELT NÅ