I budsjettforliket mellom regjeringspartiene og støttepartiene i Stortinget har Venstre presset gjennom avgiftsfordeler for ladbare hybrider, såkalte plug-in-hybrider.
«Øke fratrekket i vektkomponenten i engangsavgiften til 26% for plug-in hybrider», er den noe kryptiske setningen i budsjettforliket, som betyr at ladbare hybrider skal få lavere avgifter fra nyttår.
– En rask gjennomgang av forslaget viser at en normal ladbar hybrid nå vil få null-avgift. Det betyr at mange av de mest solgte bilene blir fra 15.000 til 20.000 kroner billigere, sier adm. direktør Erik Andresen i BIL til bransjenettstedet Bilnytt.no.
Avgiftsreduksjonen gjelder for biler i den såkalte Golf-klassen, hvor blant annet Volkswagen Golf og Audi A3 har modeller med både forbrenningsmotor og stikkontakt.
Dyre hybrider blir titusenvis av kroner billigere
Beregninger NRK har fått tilsendt fra miljøorganisajonen Zero, viser det samme.
Hybridbiler blir mye billigere, med de nye reglene.
Plug in-suv-en Mitsubishi Outlander PHEV, som i dag koster 446.000 kroner, blir nesten 30.000 kroner billigere
VG skriver at en Porsche Cayenne blir 50.000 kroner billigere.
NAF: – Svært begeistret
– Inger Elisabeth Sagedal i NAF sier til NRK at bilorganisasjonen er svært begeistret for avgiftsreduksjonen for ladbare hybrider.
Men også vanlige nye biler med forbrenningsmotor som slipper ut lite, blir billigere på grunn av endringer i Co2-komponenten i beregningen av engangsavgift.
– Det betyr at vanlige biler som slipper ut lite Co2 blir premiert, og vi må huske at det er disse det selges flest av, sier Sagedal.
Konsekvensen er at vanlige familiebiler blir billigere, mener NAF.
Sagedal er også glad for at kuttet i omregistreringsavgiften blir stående.
– Dette er nesten mer enn vi kunne håpe på. Nå har regjeringen og støttepartiene blitt enige om en retning på bilavgiftene som kommer forbrukerne til gode. Nå blir bilavgiftskuttet større, og miljøvennlige biler for folk flest blir billigere, sier Sagedal.