Det er i et notat om hvilken kommunikasjonsstrategi selskapet bør bruke fram mot 2020 for å «avpolitisere premissene» for sin virksomhet at dette kommer fram, skriver Dagens Næringsliv.
Kommunikasjonsstrategien har fire hovedmål hvorav de andre tre er å «oppdatere tilnærmingen for dialog med norske interessenter og folkestemningen», å sikre selskapets lisens for å operere og skape aksept for Statoils veivalg og rammebetingelser, samt tette gapet som tilsynelatende eksisterer mellom Statoils interesser og samfunnets interesser.
Informasjonsdirektør Jannik Lindbæk jr. avviser at dette er en ny linje fra Statoil, og påpeker at da selskapet ble børsnotert, gikk man fra en situasjon der politikerne hadde direkte politisk innflytelse over selskapet til å bli et kommersielt selskap.
– Det var en milepæl. Vi ønsker at denne rollefordelingen skal videreføres. For oss handler det om å synliggjøre betydningen av rammebetingelsene Statoil har hatt, sier han.
– Det å avpolitisere Statoil og fjerne selskapet fra største eier og dem som utøver myndighet, høres ikke veldig klokt ut, sier Aps energipolitiske talsmann Terje Lien Aasland.
Leif Sande, leder i forbundet Industri Energi, mener Statoil allerede har veldig stor politisk frihet, og således ikke har noe å klage over.