I mai 2007 eksploderte en gasstank ved Vest Tanks anlegg i Sløvåg i Gulen, som førte til at flere hundre mennesker i området ble syke.
Trafigura fraktet farlig avfall til Gulen, men fordi avfallet ble til i internasjonalt farvann, kan ikke selskapet bli straffeforfulgt.
LES:
LES:
LES:
Har ikke lovhjemmel
– Vi har til det fulle demonstrert et stort hull i vårt lovverk når noen begår kriminalitet i internasjonalt farvann, og vi ikke får straffet dem i Norge, sier Solheim.
Trafigura skapte det ulovlige avfallet i åpent farvann og dermed finnes det ikke noe lovhjemmel for å straffe selskapet.
– Det er en helt uakseptabel situasjon som vi vil bruke internasjonalt initiativ for å rette opp i, sier Solheim.
Han vil sammen med andre land se om det er behov for å forbedre den internasjonale Baselkonvensjonen, som er FNs konvensjon om handel med farlig avfall.
– Vi skal også se om det er behov for endringer i norsk lovverk for å kunne straffe selskapet.
Endring av norsk lov
De ansvarlige på Vest Tank er dømt til ubetinget fengsel, selv om dommen ennå ikke er rettskraftig.
– Det har vært mulig å straffe de ansvarlige i Norge, men det har ikke vært mulig å straffe de som internasjonalt står bak eksplosjonen, fordi det skjedde i internasjonalt farvann.
Hvor lang tid vil det ta å skjerpe regelverket på dette området?
– Internasjonale prosesser tar alltid tid, men jeg tror ikke det finnes noe alternativ i denne saken. En endring av norsk lov kan løse problemet, men det er viktig å hindre at dette ikke skjer i det hele tatt. Vi kan ikke ha et internasjonalt rettssystem som ikke straffer miljøkriminalitet.
Var desperate
avslørte i fjor hva som skjedde før eksplosjonen i Sløvåg, etter at de fikk tilgang på interne e-poster mellom bakmennene i Trafigura.
E-postene viser at ingen land i verden ville behandle stoffene som eksploderte hos Vest Tank.
Av dokumentene, som ligger som vedlegg til rettsdokumenter fremlagt i High Court i London, går det frem at selskapet var desperate før de inngikk avtalen med Vest Tank i Norge.
LES:
LES: