Hopp til innhold

- Et hull i lovverket vårt

Miljøvernminister Erik Solheim reagerer kraftig på at saken mot Trafigura er henlagt. – Vi har til det fulle demonstrert et hull i lovverket, sier han.

Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim

Solheim mener vi ikke kan ha et internasjonalt rettssytem som ikke straffer miljøkriminalitet.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Eksplosjon på Sløvåg

Eksplosjonen på Sløvåg.

Foto: Wilheim Benidtson

I mai 2007 eksploderte en gasstank ved Vest Tanks anlegg i Sløvåg i Gulen, som førte til at flere hundre mennesker i området ble syke.

Trafigura fraktet farlig avfall til Gulen, men fordi avfallet ble til i internasjonalt farvann, kan ikke selskapet bli straffeforfulgt.

LES: – Norgeshistoriens verste miljøsak
LES: Folk i Sløvåg har fleire helseplager enn andre
LES: Økokrim henlegger saken mot Trafigura

Har ikke lovhjemmel

– Vi har til det fulle demonstrert et stort hull i vårt lovverk når noen begår kriminalitet i internasjonalt farvann, og vi ikke får straffet dem i Norge, sier Solheim.

Trafigura skapte det ulovlige avfallet i åpent farvann og dermed finnes det ikke noe lovhjemmel for å straffe selskapet.

– Det er en helt uakseptabel situasjon som vi vil bruke internasjonalt initiativ for å rette opp i, sier Solheim.

Han vil sammen med andre land se om det er behov for å forbedre den internasjonale Baselkonvensjonen, som er FNs konvensjon om handel med farlig avfall.

– Vi skal også se om det er behov for endringer i norsk lovverk for å kunne straffe selskapet.

Endring av norsk lov

De ansvarlige på Vest Tank er dømt til ubetinget fengsel, selv om dommen ennå ikke er rettskraftig.

– Det har vært mulig å straffe de ansvarlige i Norge, men det har ikke vært mulig å straffe de som internasjonalt står bak eksplosjonen, fordi det skjedde i internasjonalt farvann.

Hvor lang tid vil det ta å skjerpe regelverket på dette området?

– Internasjonale prosesser tar alltid tid, men jeg tror ikke det finnes noe alternativ i denne saken. En endring av norsk lov kan løse problemet, men det er viktig å hindre at dette ikke skjer i det hele tatt. Vi kan ikke ha et internasjonalt rettssystem som ikke straffer miljøkriminalitet.

Var desperate

NRK Brennpunkt avslørte i fjor hva som skjedde før eksplosjonen i Sløvåg, etter at de fikk tilgang på interne e-poster mellom bakmennene i Trafigura.

E-postene viser at ingen land i verden ville behandle stoffene som eksploderte hos Vest Tank.

Av dokumentene, som ligger som vedlegg til rettsdokumenter fremlagt i High Court i London, går det frem at selskapet var desperate før de inngikk avtalen med Vest Tank i Norge.

LES: Interne e-poster avslører Trafigura
LES: Vest Tank-avfall fremdeles i Sløvåg


AKTUELT NÅ