Hopp til innhold

– Kan svekke ryktet til bloggerne

Motebloggere kan miste troverdighet ved å la seg bruke av alkoholbransjen, mener kjendisblogger Heidi Nordby Lunde, kjent som VamPus. Hun får delvis støtte fra kjendisbloggermiljøet.

Heidi Nordby Lunde

Heidi Nordby Lunde, bedre kjent som bloggeren VamPus, mener at bloggere som anmelder produkter over en lav sko risikerer å miste troverdighet.

Foto: NRK

Alkoholreklame på moteblogger

Tre bloggere testet eller omtalte musserende vin de fikk av en importør.

Foto: Kollasj av Fotballfrue, Nette Nestea og Ida Wulff

– Bloggerne må tenke på sitt eget rykte. Selv om man får ting gratis, kan det fort koste mye i form av troverdighet. Man kan framstå som litt billig og uten kritisk sans, sier Lunde om at tre av Norges største bloggere har omtalt musserende vin de har fått av en vinimportør.

Alle tre ligger høyt på blogglisten.no, og har titusener av daglige lesere.

Lunde får støtte av bloggerkollega Linnéa Myhre.

– Det er jo ulovlig å reklamere for alkohol. Jeg synes disse jentene burde ha visst bedre, men de er jo svært unge, sier Linnéa Myhre til NRK.no.

– Feil å kritisere bloggere

En annen av landets mest profilerte bloggere, Lars Tangen, er ikke enig i kritikken av «rosabloggerne».

– Jeg synes det blir litt feil å kritisere folk fordi de anmelder vin på bloggen sin. Alle bloggere skriver jo om produkter på siden sin, sier Tangen til NRK.no.

– Ville du selv ha anmeldt vinen dersom du fikk den tilsendt fra en importør?

– Jeg hadde tatt imot vinen, og om jeg hadde likt vinen, hadde jeg kanskje skrevet av jeg syntes at vinen var god, eller motsatt om jeg syntes den var vond, sier Lars Tangen.

Utviklet av kommunikasjonsbyrå

Han tilføyer likevel at han ville ha tatt sine forholdsregler:

Lars Tangen

Den profilerte bloggeren Lars Tangen synes det blir feil å angripe bloggere som skriver om vin de har mottatt fra en vinimportør.

Foto: larstangen.blogg.no

– Om jeg er i tvil om det jeg hadde gjort var ulovlig, hadde jeg rådført meg med for eksempel Helsedirektoratet, selv om de er ganske ekstreme og påståelige i sine uttalelser, og forhørt meg om hva de mener om saken, sier Tangen.

Helsedirektoratet sier generelt at det er lovbrudd hvis initiativet til alkoholomtale i media kommer fra bransjen.

I tillegg er det ikke tillatt å omtale alkohol på denne måten hvis innholdet på noen måte er utformet av andre. Kampanjenavnet «Årets BloggBoble» ble utviklet av et kommunikasjonsbyrå.

– Bør snakke sammen

Gry Nergård i Forbrukerombudet mener bloggere må snakke sammen om hva man bør og ikke bør gjøre.

Gry Nergård

Gry Nergård i Forbrukerombudet.

Foto: Pressebilde

– Problemet deres er at det er unge folk, som ikke kan ha oversikt over alle regler og prinsipper. Derfor synes vi det er viktig at det er en diskusjon i bloggmiljøet om etiske regler, sier Nergård.

Thomas Moen, blogg-gründer og kommunikasjonsrådgiver i Bootstrap marketing, synes tiden er moden for å lansere en«bloggplakat» som kan hjelpe unge bloggere med å ta de rette beslutningene.

– Bloggplakaten er ment som råd og veiledning til bloggere som driver med kommersiell blogging, sier Moen, som er i full sving med å forberede nettopp en slik veiledning.

– Jeg kan dessverre ikke gå mer i detaljer på organisasjoner vi samarbeider med på nåværende tidspunkt, men håper å ha lansert bloggplakaten innen årsskifte, informerer Moen.

– Ikke billige

Motebloggeren Annette Haga sier hun ikke visste at det kunne være ulovlig å blogge om alkohol man får tilsendt, og sier hun ikke vil gjøre det igjen. Men hun er ikke enig i at de lar seg bruke.

– Jeg blogger aldri om ting jeg ikke kan stå for, så det ser jeg ikke som et problem. Lesere vet jo at man blir tilsendt all salgs ting, og jeg velger å skrive ærlige omtaler som bare har til hensikt å bli betraktet som tips, skriver hun i en epost til NRK.no.

Bloggkollega Caroline «Fotballfrue» Berg Eriksen føler seg heller ikke billig.

– Det var jo opp til meg om jeg ville skrive om vinen eller ikke. Jeg skrev jo også at jeg ikke likte flere av vinene, påpeker hun.

– Føler du iblant at du lar deg bruke som et PR-redskap for diverse bransjer?

– Nei, det føler jeg overhodet ikke. Jeg vet hva jeg holder på med, og jeg føler ikke at jeg blir brukt. Alt jeg gjør jeg frivillig, sier Eriksen.

AKTUELT NÅ