Hopp til innhold

Kamuflerte reklame som helseundersøkelse

Norvital kamuflerte markedsføring av krillolje som en helseundersøkelse. – En utspekulert fremgangsmåte, mener Forbrukerombudet.

Tonje Skjelbostad

Fagleder i Forbrukerombudet, Tonje Skjelbostad mener Norvitals markedsføring av krillolje er utspekulert.

Foto: Bjørn-Eivind Årtun

Et brev distribuert til flere tusen norske husstander med tittelen «Norsk Helseundersøkelse» er egentlig ren reklame for krillolje.

Fikk automatisk abonnement

Dersom mottakerne svarte på undersøkelsen og sendte inn svarene ble det automatisk tegnet abonnement på krillolje.

Nå renner det inn med klager til Forbrukerombudet.

– Det er i strid med et grunnleggende prinsipp om at all markedsføring skal fremstå som markedsføring. Når de kamuflerer det i form av en helseundersøkelse så er det en utspekulert fremgangsmåte å drive markedsføring på, sier fagleder i Forbrukerombudet, Tonje Skjelbostad.

Mottok 16 klager på tre uker

Da Forbrukerombudet mottok 16 klager på tre uker var de nødt til å ta affære.

– Vi har kontaktet Norvital og krevd full stans i utsendingen av dette brevet. I tillegg har vi bedt om flere opplysninger for å kartlegge omfanget av utsendelsen og hvor de har fått tak i adressene til de som har fått brevet, sier Skjelbostad.

Må betale overtredelsesgebyr

– Etter tilbakemeldinger fra kunder og Forbrukerombudet så har vi stoppet all markedsføring i denne omgangen, sier markedsdirektør i Norvital, Andre Braathen.

Selv om Norvital har stanset utsendelsen av brevene, så risikerer de likevel å måtte betale et overtredelsesgebyr.

AKTUELT NÅ