Umiddelbart etter at omfanget av katastrofen gikk opp for den norske befolkningen fredag kveld for én uke siden, valgte blant annet flere restauranter, teatre og kinoer å stenge dørene.
Også etter at landet våknet opp til sjokknyheten om antallet døde lørdag morgen, var det mange som valgte å bli sittende inne og følge nyhetssendingene på TV. Kunder som måtte ut i nødvendige ærender, unnskyldte seg overfor butikkpersonalet, .
Les også:
Endret brukermønster
– Det ble en bråstopp på fredag og i helgen, bekrefter administrerende direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelstands Forening, overfor NRK.no.
Ifølge Larssen er kundene nå på vei tilbake, men bransjen har merket at brukermønstret er endret.
– Kundene er ikke i vanlig shoppinghumør ennå, og de viser mer omsorg og omtanke. I restaurantbransjen merker de at gjestene er mer tilbakeholdne og bevisste på pengebruken, forteller han.
Les også:
De konkrete tallene kommer ikke før i neste måned, men allerede har flere av butikkene som ble hardest rammet av eksplosjonen varslet at de frykter konkurser som følge av tapte inntekter og økte utgifter på grunn av opprydning.
Oslo Handelstands Forening frykter imidlertid ikke at nedgangen i bransjene blir langvarig.
– Tvert i mot, jeg tror dette kan ha en positiv virkning på sikt. Flere kommer til å komme til Oslo og oppdage hvor fin byen er, mener Larssen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kraftig kino-nedgang
Før fredag 22. juli var «Harry Potter og dødstalismanene del 2» utropt til sommerens store redningsplanke i et ellers labert kinoår. Den unge trollmannen klarte imidlertid ikke å lokke så mange den påfølgende uken.
Mens over 210 000 kinogjengere over hele landet så filmen forrige uke, var det bare 86 000 som tok turen fra forrige fredag og frem til i går. Forrige uke var imidlertid den første, hele uken at filmen ble vist, så etterspørselen var naturlig nok ganske stor.
Les også:
Totalt var det en nedgang på 135 024 besøkende, fra 315 000 besøkende totalt på alle visninger uken før, til 180 000 denne uken.
– Som vi ser er det stor forskjell, men det er umulig å si hvor mye som skyldes «Harry Potter» alene, og hvor mye som skyldes de spesielle omstendighetene denne uken, sier administrasjonssjef Roar Svartberg i Film & Kino til NRK.no.
Tilbake til hverdagen
Hovedorganisasjonen for handel og tjenester (HSH) kan også bekrefte at omsetningen har vært mindre i dagene etter terrorangrepene, uten at de har tallene klare.
– Men jeg har inntrykk av at folk har begynt å gå ut og spise igjen, samt benytte seg av kulturtilbud. Etter hvert må vi tilbake til hverdagen, og vi må ha mat, sier informasjonssjef Øystein Ingdahl til NRK.no.
De eneste som har meldt om en enorm omsetningsøkning i dagene etter 22. juli, er blomsterbutikkene. Allerede på mandag gikk de tomme for roser over hele landet, og alt fra store buketter til potteplanter ender opp i de fortsatt voksende blomsterhavene rundt omkring i landet.
Blomsterkjeden Mester Grønn har meldt at alt av deres overskudd etter forrige fredag vil gå til Røde Kors.
Turistene er lojale
I reiselivsbransjen går det meste stort sett som normalt, ifølge reiselivssjef Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.
– Vi har snakket med hotellene i Oslo og turoperatørene, altså de som sender turister til Norge. Det er ikke veldig mange avbestillinger. Vi har hørt om folk som har reist hjem tidligere enn planlagt, men det er veldig få, sier han til NRK.no.
Tuftin forteller at de har opplevd å få veldig mange sympatimeldinger fra turistene, og at det er tydelig at de ondskapsfulle angrepene også er noe som har berørt hele resten av verden.
– Tror du terrorangrepene er noe turistene også kommer til å tenke på fremover, når de vurderer sin neste norgesferie?
– Det er egentlig helt umulig å si noe om framtiden, vi har jo ikke opplevd dette før. Vi må nesten bare vente og se, sier Tuftin.