– Dette er rene ord for pengene. EU sier det er hensynet til det indre markedet som veier tyngst, ikke norske folkehelseargumenter. Dette setter regjeringen i en vanskelig situasjon, sier statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i UD til NTB.
Regjeringen har lenge kjempet hardt for å kunne beholde forbudet mot alkoholreklame på TV i Norge.
Den har derfor ennå ikke tatt inn EU-direktivet om audiovisuelle tjenester, det såkalte TV-direktivet.
Direktivet innebærer blant annet at alkoholreklame kan vises på TV i Norge dersom sendingene kommer fra utlandet.
- Les også:
- Les også:
– Ingen problemer
Men i et brev fra visepresident i EU-kommisjonen, Neelie Kroes, slås det fast at Norge ikke kan få unntak fra direktivet, og at regjeringen må ta det inn.
– Vi går fra en situasjon der vi har et 100 prosent robust vern, til en situasjon der vi er usikre på hvor effektivt vi vil kunne verne oss mot alkoreklame på TV, sier Lahnstein.
Tidligere i sommer sa EUs ambassadør til Norge Janos Herman at «hvis Norge implementerer direktivet om audiovisuelle tjenester, vil det ikke skape problemer for den nåværende ordningen med reklameforbud.»
- Les også:
- Les også:
Forhandlinger
Men regjeringen mener verken Herman eller Kroes i sitt brev har avklart problemet med TV-sendt alkoholreklame fra andre lands territorier.
EU-siden viser til at det ligger muligheter i direktivet for at Norge kan videreføre reklameforbud ved å inngå avtaler med landene TV-programmene sendes ifra.
I Norges tilfelle er det i dag snakk om Storbritannia, der blant annet TV3 sender fra.
Men en slik situasjon er det knyttet stor usikkerhet til, ifølge Lahnstein.
– Vi risikerer at rettsutviklingen i EU endrer seg og at private aktører tar Norge til EFTA-domstolen dersom man legger begrensninger på muligheten til å operere fra andre land, sier han.
- Les også:
- Les også:
Ingen reservasjon?
– EUs ambassadør forsøker å selge dette som at EU har gitt Norge viktige konsesjoner. Men det er ikke mulig for oss å se det, sier Lahnstein.
Regjeringen skal nå vurdere hva den skal gjøre videre.
Men det er trolig uaktuelt å sette hardt mot hardt og si nei til å ta inn direktivet.
Særlig etter den historiske varslingen av en reservasjon mot postdirektivet.
Regjeringen har tidligere ikke villet starte bilaterale forhandlinger med Storbritannia, men sonderinger er nå i gang.
- Les også:
- Les også:
Sårbart
Kommissær Neelie Kroes viser i bevet til at Sverige har en like strikt alkoholreklamepolitikk som Norge, og at den svenske regjeringen har en avtale med britiske myndigheter.
– Dette må vi gjennomgå, men det er veldig stor forskjell på å ha et 100 prosent vern og å måtte gå inn i forhandlinger med andre land. Det er mye mer sårbart, sier Lahnstein.
Samtidig er det et åpent spørsmål om de aktuelle TV-kanalene ser seg tjent med å sende alkoholreklame i sendinger i Norge.
- Les også:
- Les også: