Hopp til innhold

Vil bedre luftkvaliteten i storbyene med nye tiltak

Fredag presenterte samferdselministeren nye regler for køprising og en plan for bedring av luften i storbyene. Reglene for køprising trer i kraft neste måned.

Kø, Magnhild Meltveit Kleppa

Magnhild Meltveit Kleppa skal fredag presentere en ny veileder for gjennomføring av tiltak mot luftforurensing.

Foto: NRK / Scanpix

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og miljø- og utviklingsminister Erik Solheim gikk fredag igjennom regler for køprising i storbyområdene – der målet er å bedre luften og redusere utslipp av klimagasser.

Klima- og forurensningsdirektoratet , Vegdirektoratet, Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet har gitt ut en veileder til kommunene for hvordan reglene kan brukes.

– Gode kollektive ordninger er en forutsetning for køprising. Køprising er et fleksibelt og effektiv verktøy for trafikkreguleringen. Køprising gir mindre biltrafikk, og flere kollektivpassasjerer, innleder Kleppa.

– Køprising nøkkel til bedre fremdrift

– Et regelverk for køprising blir nå satt i kraft, sier Kleppa.

  • Innføring av køprising blir satt i kraft i oktober 2011.
  • Det må imidlertid innføres gjennom lokale politiske vedtak.
  • Inntektene fra køprising skal brukes til transportformål i området.

El- og hydrogenbiler må bli fritatt for køavgift, fortsetter Kleppa.

KØPRISING: Hensikten med køprising er at trafikantene må betale et beløp for å benytte bestemte deler av veinettet til bestemte tider.

– Vi har beskjed fra Stortinget om å prioritere fireårige avtaler, så det er de byområdene som både styrker kollektivtilbudet, og innfører restriktive tiltak i forhold til biltrafikk som får mest, sier Kleppa.

– Bygge ut kollektivtrafikken, begrense bilbruken, alternative drivstofftyper

– Det er tre måter å gjøre dette på. Bygge ut kollektivtrafikken. Ha ulike former for begrensninger for bilbruken i byen, og en overgang til andre drivstofftyper, der Norge har kommet lengst i å bruke elbiler, sier Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim.

Alle de tre tingene må til samtidig, påpeker Solheim.

– Nå er det historisk at vi legger til rette for køprising. Det er å gjøre det i forkant av problemene, sier Solheim.

Solheim forteller at man står foran en gigantisk økning i folketallet i Oslo og Akershus, og at det vil bety en vekst i biltrafikken.

Ifølge prognoser vil det bli cirka en halv million flere bilreiser i Akershus og Oslo-området hver dag de neste ti årene.

Solheim sier at de skal egge til rette for at kommunene selv kan ta i bruk virkemidlene, og redusere sine egne problemer.

Svevestøv går nedover, men det er overskridelser i Bergen og Oslo for det regjeringen ser på som akseptabelt svevestøv-nivå.

– Det blir et tett samarbeid med stat og kommune. Vi går i dialog med kommunene for å få dette til å virke i praksis, sier Solheim.

I følge grunnprognosen for Nasjonal Transportplan er det ventet en økt transportetterspørsel i Oslo-området på omtrent 60 prosent fram mot 2060.

– Det er veldig gledelig at regjeringen tar initiativ. Vi trenger flere restriktive tiltak. Vi synes det er bra at de gjør det enklere for kommunene, sier Embla Helle Nerland talsperson for Kollektivkampanjen.

Les også: Tromsø har den dårligste luftkvaliteten i Norge

Se pressekonferansen direkte her.

Kø ved Åsane i Bergen

Kø ved Åsane i Bergen.

Foto: Lene Granli / NRK

AKTUELT NÅ