Terje Vilno er leder for lærernes fagorganisasjon Utdanningsforbundet i Oslo. Han har aldri vært borti noe liknende tilfelle som ved Bjerke videregående skole.
Tidligere i dag ble det kjent at Oslo-skolen i høst etablerte en klasse med bare flerkulturelle elever. Skolen ønsket å avverge at flere av de etnisk norske elevene søkte seg bort.
- LES MER: Deler inn elevene etter etnisitet
- LES OGSÅ: Stopper omstridt klasseinndeling
Vilno tror ikke dette har blitt gjort før, verken i norske grunnskoler eller videregående skoler. Men debatten rundt integrering og mangfold på skolene har vist seg vanskelig å ta.
– Som elevene sier i forbindelse med saken ved Bjerke videregående skole, er de redde for represalier – noe jeg for øvrig ikke tror de har grunn til, sier han.
Opptatt av skolens rykte
– Men de som går på skolen og jobber på skolen er jo også opptatt av skolens rykte. Derfor er det ofte vanskelig å debattere slike temaer i det offentlige rom.
Terje Vilno sier det ikke er mulig for den enkelte skolen å løse dette problemet.
– Det må politikerne gjøre. Saken på Bjerke videregående skole viser at man er opprådd for tiltak, sier han.
Og syns det er dumt om saken bare skal handle om at Bjerke bommet med tiltaket sitt.
– Det må tas overordnede grep for å hjelpe skolene – jeg kan vanskelig se hva skolene kan gjøre på egen hånd, sier han.
– Annerledes sammensetning
Han syns ikke det virker som om Oslos politiske ledelse har noen grep for å endre befolkningssammensetningen i ulike deler av byen.
I dag er det karakterene som avgjør hvilken skole man kommer inn på. Politikerne må være villige til å sette sammen skoler som blir mer representative for sammensetningen i befolkningen, mener Vilno.
Han ser for seg situasjonen hvis Bjerke videregående hadde tatt en offentlig debatt før de satte sammen en klasse uten etnisk norske elever.
– Hvis de sa høyt: Ut fra erfaringene våre og med den elevmassen vi har, er vi redde for at flere elever vil søke seg bort, så vi må finne noen tiltak – ville det blitt en vanskelig debatt å stå i, tror han.
Og det selv om de bare hadde pekt på utfordringer de vet eksisterer.
- LES OGSÅ: – Vi sorterer ikke unge i grupper
- LES OGSÅ: Bjerke-elevene er sinte
– Men den som står fram og tydeliggjør dette, får en vanskelig debatt å føre. Se bare på debatten om utflyttingen av etnisk norske familier fra Groruddalen i Oslo på forsommeren. Debatten vakte sterke følelser i mange leirer, sier tillitsvalgt for Oslo-lærerne, Terje Vilno.
Heller ikke i direktoratet
Han understreker at undersøkelsene viser at elevene trives på alle skolene i Oslo.
– Og på resultatmålinger ser vi at Oslo-elevene lærer mye. Så må man få til noen grep for å motvirke en trist utvikling, sier han.
Heller ikke Trine Oskarsen, kommunikasjonsrådgiver i Utdanningsdirektoratet, har hørt om klasseinndeling etter etnisk bakgrunn tidligere.
– Jeg har sjekket med de hos oss som jobber med dette, og ingen har hørt om liknende tilfeller, sier hun.