Hopp til innhold

Nær alle fjelloverganger stengt

Nær alle fjelloverganger er stengt. – Utsett reisen til i morgen, oppfordrer Statens vegvesen.

Kolonnekjøring

Det kan fort bli bom stopp dersom du skal over fjellet i dag. (Arkivbilde).

Foto: Geir Brekke / SCANPIX

– Haukelifjell er den eneste muligheten til å komme seg over fra øst til vest og motsatt, og der er det kolonnekjøring, sier trafikkoperatør Anders Oustorp i Statens vegvesen.

E 136 mellom Dombås og Åndalsnes er åpen for trafikk.

– En som ringte oss, sa at han da ville kjøre E 18 og E 39 langs kysten. Det er jo selvfølgelig en mulighet, men den er lang. Jeg vil nok ikke anbefale det alternativet, sier han.

Det kan fort bli bom stopp dersom du skal over fjellet i dag. Nær alle fjellovergangene er stengt:

  • Fv 50 Hol-Aurland er stengt på grunn av uvær
  • Rv 7 over Hardangervidda er stengt på grunn av uvær.
  • Fv 53 Tyin-Årdal stengt på grunn av uvær
  • Rv 13 over Vikafjellet stengt på grunn av uvær
  • Rv 15 over Strynefjellet stengt på grunn av uvær. Skal vurderes igjen i formiddag.
  • Rv52 over Hemsedalsfjellet er stengt på grunn av uvær.
  • E 6 over Dovrefjell er åpen.
  • E 16 over Filefjell er åpnet for kolonnekjøring.

– Ekstrem situasjon

Stengd veg Vollset Stadheimsåsen

Stengt vei i Vollset Stadheimsåsen.

Foto: Per Svein Hole

Med så få åpne veiårer mellom øst og vest, anbefaler Vegvesenet dem som kan, å utsette reisen til i morgen.

Må du over fjellovergangene i dag, er det nødproviant som gjelder.

– Skal du over en fjellovergang, er det greit å ha med seg ekstra klær og mat i tilfelle man blir sittende. Det kan fort bli ventetid når det bare er én fjellovergang som er åpen, så forbered deg godt med nok bensin, mat og varme klær, sier Oustorp.

Han beskriver situasjonen som ekstrem.

– Det er en ekstrem situasjon, det er jo det når vi stenger de fleste veiene mellom øst og vest. Det er ikke vanlig at det er så mange stengte veier.

Selve uværet er årsaken til mange stengte veier, men nå begynner man også å se resultatet av uværet. Flere veier er stengt på grunn av jordras etter store nedbørsmengder.

– I Sogn og Fjordane skal jeg ikke en gang begynne å si hvilke veier som er stengt – det er mange, sier Oustorp.

Statens vegvesen vurderer situasjonen fortløpende, men foreløpig er det lite som skulle tilsi at flere fjelloverganger blir åpnet med det første.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ras på Bergensbanen 26.12.11

Ras på Bergensbanen.

Foto: Arnstein Karlsen

Togstansen vedvarer

Jernbaneverket har ikke måttet stenge ytterligere strekninger etter uværet i går. Men Dagmar som herjet 1. juledag har satt sine spor.

Det arbeides for fullt med å få gjenåpnet de allerede ødelagte toglinjene etter at mengder av trær har blåst over jernbanespor, og etter ras flere steder.

Det er særlig to strekninger som byr på problemer for Jernbaneverket. Bergensbanen mellom Arna og Voss, og Nordlandsbanen.

– Det må gjøres en betydelig jobb i strekningen mellom Voss og Arna etter flere ras. Det er et område som er veldig utsatt. Det er bratt, og vanskelig å jobbe der om natten, forteller Arvid Bårdstu, pressevakt i Jernbaneverket.

Hovedbanen mellom Jessheim og Dal åpnet igjen i dag klokken 08.00. Østfoldbanen åpnet igjen klokken to i natt.

Gjøvikbanens nordre del mellom Jaren og Gjøvik er fortsatt stengt etter at masser av trær falt over en lang strekning.

– 30 trær har falt, fordelt på seks mil. Det vil ta lang tid før vi kan åpne, sier Bårdstu.

Disse toglinjene er rammet tirsdag:

  • Arna - Voss stengt på grunn av ras. Flere trær har ramlet ned og skadet kjøreledningene. Busskjøring for alle lokaltog.
  • Gjøvikbanens nordre del er stengt mellom Jaren og Gjøvik.
  • Nordlandsbanen er stengt.
  • Meråker mellom Hell og Storlund er åpen, men NSB har ingen tog å sette ut.
  • Trønderbanen mellom Steinkjer og Trondheim har innstilte avganger på grunn av mangel på togsett.

Les også: Stengte veier, innstilte ferjer og strømløse bygder

Artikkelen fortsetter under bildet.

MS Trollfjord i Trondheim

MS Trollfjord ligger trygt til kai i Trondheim fram til onsdag. Skipet måtte kansellere turen mellom Trondheim og Bergen på grunn av ekstremværet.

Foto: Tone Iversen / NRK

Hurtigruten gjenopptar rutene

MS Trollfjord og MS Kong Harald har stått værfaste i Trondheim siden julaften.

De tok ikke sjansen på å seile fra Trondheim da uværet sto på som verst, men skipene skal etter planen gå i morgen og torsdag.

Hurtigruten har foretatt flere ruteendringer på grunn av uværet de siste dagene.

– Det har vært flere kanselleringer sør for Troms. Vi hadde avvik på seks av ti skip på julaften og fram til andre juledag, sier Ragnar Norum, kommunikasjonssjef i Hurtigruten.

Norum sier han aldri har opplevd så mange innstillinger på grunn av uvær.

– Både «Berit» og «Dagmar» har vært en unormal opplevelse. Jeg har vært i Hurtigruten i ti år, og kan ikke huske at vi har hatt så mange kanselleringer i løpet av et år, og i løpet av en enkeltmåned, sier Norum.

Norum sier at situasjonen er i ferd med å normalisere seg. Under stormene i november ble 150 anløp innstilt, noe som ga store økonomiske tap.

Uværet har vært utfordrende for selskapet, men Norum sier de har hatt et godt samarbeid med Meteorologisk institutt, og at kapteinene har tatt riktige forhåndsregler.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Strømledninger

Rundt 20.000 mennesker er strømløse i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane.

Foto: Espen Bierud / NRK

20.000 uten strøm

På Søre Sunnmøre har 20.000 mennesker nettopp fått tilbake strømmen som har vært borte. Men fortsatt er om lag 10.000 mennesker uten strøm i Møre og Romsdal, og omtrent like mange er strømløse i Sogn og Fjordane.

I Sogn og Fjordane er Stryn, Hornindal og Gloppen hardt rammet. I Vagsøy har uværet slått ut 20 av Telenors basestasjoner.

Hele kommuner og bygdesamfunn er isolert i Sogn og Fjordane. Over 5000 innbyggere i Årdal, og rundt 2300 innbyggere i Høyanger er isolert.

– Det er arbeidslag som står på og jobber i 15 meter høye master i full storm for at vi skal få igjen strømmen, sier Ola Perry Maude i Tussa Kraft.

Det største problemet er Hareid, Ulstein og Herøy. Der brøt hovedlinja sammen i går ettermiddag.

– Det er mye skade. Det ligger veldig mye skog som har skadet master og revet ned linjer, sier Maude.

OSLO LUFTHAVN GARDERMOEN

Det ble målt en vindstyrke på 162 kilometer i timen ved flytårnet på Oslo lufthavn Gardermoen mandag.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / Scanpix

Få forsinkelser på Gardermoen

I dag er det en vindstyrke på 40 knop cirka 90 meter over bakken på Gardermoen.

– Dette kommer ikke til å påvirke flytrafikken i dag, sier Sofie Bruun, pressesjef ved Oslo lufthavn.

I går var Gardermoen preget av flyforsinkelser, på grunn av at mannskap og fly ikke var på riktig sted, sier Bruun.

Det var allerede redusert trafikk på Gardermoen i går på grunn av helligdagen, og flyplassen skulle etter planen ha 77 avganger.

– Høyeste naturskadeerstatningene på 20 år

Tonje Westby

Tonje Westby, kommunikasjonssjef i FNO.

Foto: Finansnæringens Hovedorganisasjon

– Slik som det ser ut nå, må vi nok tilbake til året 1995 for å se et år med så omfattende skader knyttet til naturskadehendelser, sier Tonje Westby, kommunikasjonssjef i Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).

I 1992 hadde Norge nyttårsstormen, og den store flommen på Østlandet rammet i 1995.

– Etter 1992 og 1995, ser 2011 ut til å bli det verste året i forhold til erstatningssummer , skader og omfang, sier Westby.

Det har så langt kommet inn over 500 skademeldinger som følge av uværet Dagmar. Men dette tallet vil nok øke til flere tusen, sier Westby.

Westby regner med at erstatningene etter «Dagmar» vil bli mer omfattende enn etter uværet «Berit», som trolig vil komme på rundt 275 millioner kroner.

AKTUELT NÅ