Hopp til innhold

Avsporingen på Vestfoldbanen: Ingen feil med ulykkestoget

Det er ikke noe som tyder på at det var noe galt med NSBs splitter nye prestisjetog, som sporet av og krasjet på Vestfoldbanen for en måned siden.

Togavsporing Vestfoldbanen

SMADRET: Toget fikk hard medfart etter avsporingen mellom Nykirke og Holmestrand på Vestfoldbanen.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Det opplyser lederen for jernbaneavdelingen i Statens Havarikommisjon, Knut A. Olsen, til NRK.no.

– Havarikommisjonen har ikke funnet feil med tog, togets konstruksjon, togsporer eller konstruksjon av togsporer etter avsporingen. Ingenting tilsier at noe av dette har ført til avsporingen, sier han.

Toget, av typen Flirt, sporet av og endte i fjellveggen mellom Nykirke og Holmestrand onsdag 16. februar under testkjøring. Det var fem personer om bord, og toget fikk store skader.

Politiet i Vestfold tok kort tid etter ulykken ut siktelse mot begge lokførerne om bord, begge for grov uforstand i tjenesten.

– Vil testkjøre igjen så snart som mulig

Flirt-togene, også omtalt som NSBs nye prestisjetog, skulle egentlig settes i trafikk på strekningen dette månedsskiftet. Det ble utsatt på ubestemt tid etter ulykken.

– Per nå er det ikke noen feil på togene, og det er selvsagt NSB veldig fornøyd med, sier kommuniksjonssjef Åge Christoffer Lundeby i NSB Persontog til NRK.no.

I morgen vil selskapet møte Statens Jernbanetilsyn for å diskutere når man kan ta opp igjen testkjøringen av Flirt-togene. Lundeby ønsker ikke å forskuttere noen dato for når togene kan være i trafikk igjen.

– Vi vil gjenoppta testkjøringen med disse togene så snart som mulig, men når finner vi ut etter møtet i morgen. Deretter vil vi lage en plan for når togene kan gå i gang med kjøre passasjerer, sier han.

Senket ikke farten i tide

Toget hadde en hastighet på 135 kilometer i timen rett før det gikk galt. Det var 65 kilometer i timen over fartsgrensen på stedet, hvor den senkes ned til 70 fra 130. Fartsoverskridelsen vil bli gjenstand for Havarikommisjonens videre undersøkelser.

Den kraftige hastighetsreduksjonen skal varsles på to steder langs jernbanen. Det første skiltet skal stå 1.200 meter fra der 70-sonen starter, og det andre der den begynner. Det er det sistnevnte som manglet på ulykkesstrekningen. Havarikommisjonens undersøkelser tilsier at toget holdt en helt normal hastighetsfremføring frem til dette.

Hvorfor det ikke lyktes med å trappe ned i tide i forkant av avsporingen, er så langt ikke kjent.

– Dette er en sak som er under politietterforskning, derfor er det ikke aktuelt å kommentere dette nå, sier Lundeby i NSB.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger