Hopp til innhold

Posten må betale bot på 83 mill

Posten må betale 83,6 millioner i bot for å ha hindret konkurrenter i å etablere seg på markedet, slår EFTA-domstolen fast. - Skal garantert ikke føre til dyrere posttjenester, sier konsernsjefen.

Konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge

Konsernsjef Dag Mejdell og Posten har fått 83 millioner kroner i bot fra EFTA-domstolen.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Sommeren 2010 ila EFTAs overvåkingsorgan ESA Posten en bot på
102 millioner kroner for å ha hindret konkurrenter i å etablere
seg på markedet gjennom produktet Post i Butikk.

Posten avviste at de ekskluderte andre aktører og anket saken
inn for EFTA-domstolen.

LES OGSÅ: Posten anker ESA-boten på 102 mill.

EFTA-domstolen ga onsdag ESA medhold i saken, men justerte ned
boten til 11,112 millioner euro, som utgjør 83,6 millioner
kroner med dagens eurokurs.

– Jeg er skuffet over EFTA-domstolens avgjørelse og tar den til etterretning, men er fornøyd med at ESA-boten er redusert, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.

Mejdell sier til NRK.no at Posten på ingen måte ønsker å fremstå som en aktør som hindrer konkurranse.

– Dette er ikke i tråd med den måten vi jobber på. Så fort vi ble kjent med dette da det kom opp tidlig på 2000-tallet begynte vi å avvikle disse avtalene. Siden den gang har det vært fritt frem for hvem som helst å etablere seg i butikkene, sier Mejdell.

Han garanterer at kundene ikke må betale mer for posttjenestene som en følge av dommen, og sier at det er gjort avsetninger i regnskapet for beløpet.

LES OGSÅ: Provosert av Postens milliard-resultat

Høyere priser

Posten Norge ble klaget inn for ESA av den tyske giganten
Deutsche Bahn. Datterselskapet Schenker Privpak driver med
distribusjon, og striden dreier seg om avtaler Posten Norge
inngikk med butikkjeder og kiosker om kun å levere pakker fra
Posten.

– Norske forbrukere har betalt høyere priser for færre steder å
hente varer de har bestilt over internett, i stedet for å nyte
godt av lavere priser og flere hentesteder å velge fra, sier
Alexander Wismeth, juridisk direktør for DB Schenker i en
kommentar til dommen.

LES OGSÅ: Vil flytte postkassa inn i stua

Kan ikke ankes

Etter åtte års gransking slo ESA fast at Posten i kraft av sin
dominerende stilling hadde misbrukt sin markedsmakt og dermed
brutt artikkel 54 i EØS-avtalen.

Ifølge ESA hadde Posten i perioden 2000 til 2006 hindret
Schenker i å tilby norske forbrukere et alternativt
distribusjonsnettverk når de handlet på internett og postordre.
Måten det ble hindret på var gjennom et krav overfor
butikkjedene om eksklusivitet for Post i Butikk-konseptet.
Posten mente at klausulene om eksklusivitet i avtalene ikke var
ulovlige.

En dom i EFTA-domstolen i Luxembourg kan ikke ankes.

LES OGSÅ: Posten frykter at regjeringen gjør vondt verre

Halv milliard

Parallelt med saken i EFTA-domstolen krever Schenker Privpak
nesten en halv milliard kroner i erstatning fra Posten Norge.
Selskapet mener Posten har hindret Schenker i å bygge opp et
landsdekkende nettverk for pakkepost.

– Dagens avgjørelse fra EFTA-domstolen er bindende for Oslo
tingrett i erstatningssaken og tar oss derfor nærmere et
positivt utfall der, sier advokat Jon Midthjell, som
representerer DB Schenker i saken.

Ifølge juridisk direktør i Schenker påvirkes ikke kravet om
erstatning av at Posten nå har trukket seg ut av markedet.

– Posten er fortsatt ansvarlig for alle skadevirkningene av
lovbruddet som ble begått i perioden 2000-2006, sier Alexander
Wismeth.

AKTUELT NÅ