– Han erkjenner å ha begått feil, og han erkjenner at han har vært uforsiktig i sin omgang med disse midlene. Han har ment det ut fra et ærlig formål å profilere departementet og beredskapstjenesten ut mot ideelle organisasjoner. Men så har han åpenbart ikke brukt den bevilgningsmyndigheten på riktig måte.
Det sier mannens advokat, Jens Ove Hagen, til NRK i kveld.
Det er avslørt at embetsmannen skal ha brukt departementets penger til å kjøpe annonseplass for Redningstjenesten hos norske organisasjoner.
Les saken:
– Har ikke tjent noe selv
– Hva er det han har gjort?
– Han har akseptert på departementets vegne å gi offentlige midler i støtteannonser til ideelle organisasjoner, forteller Hagen.
Ifølge advokaten har han gjort det ut fra beste mening.
– Han har ønsket å profilere departementet og den tjenesten han er ansvarlig for, best mulig opp mot ideelle organisasjoner.
– Har han tjent noe selv?
– Nei, det tror jeg det er åpenbart at han ikke har gjort, og det synes jeg det er nokså åpenbart at departementet heller ikke mener, at han har slike motiver i det hele tatt.
Privatperson tipset om saken
Det ble først rettet oppmerksomhet om saken da en privatperson stilte spørsmålstegn ved hvorfor Justisdepartementet fremsto som sponsor på en privat organisasjons hjemmeside.
Da ble det kjent at departementet i en årrekke har kjøpt annonseplass hos private organisasjoner for å markedsføre tjenesten.
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité ble informert om saken i et brev fra justisminister Grete Faremo torsdag ettermiddag. På Stortinget blir saken betegnet som alvorlig av flere sentrale medlemmer.
– Har bidratt med midler siden 1998
I brevet oppgis en sum på 895.000 kroner for 2011, men det skal ha vært det høyeste i forhold til tidligere år, opplyser hans advokat.
– Han skal ha bistått med støttemidler fra 1998, som han kjenner til. Men det er små beløp sett i sammenheng med det budsjettet han er med og har ansvar for, sier Hagen.
Hagen sier mannen ser seg noe påvirket av en pågående holdning fra telefonselgere for annonser, men at han ikke legger skjul på at han har gjort noe galt.
– Han synes det er tungt, han har jobbet i departementet i mer enn 20 år og føler seg svært knyttet til sin arbeidsplass og sine medarbeidere. Han er den første til å beklage at dette ikke er gjort på en helt korrekt måte, sier Hagen.