Juli var langt fra noen lystig måned for flyselskaper og flypassasjerer som skulle til og fra Gardermoen.
Svært mange fikk merke forsinkelser som et resultat av for få flygeledere på jobb.
Statistikk fra det europeiske samordningsorganet Eurocontrol viser at Gardermoen hadde aller mest forsinkelser per flyging av alle flyplassene i hele Europa i juli.
Praktisk talt alle forsinkelsene inn til Oslos hovedflyplass ble skapt av problemer med flygelederne.
Tidligere lørdag kunne vi forteller hvordan alt ble prøvd for å løse problemene og minke forsinkelsene.
Les også: Bare én flygeleder på jobb - måtte fly rundt Østlandet
Flyselskapene som ikke skulle lande i Oslo ble bedt om å sende flyene sine i ring rundt østlandsområdet for å lette trykket på de få flygelederne som var på jobb.
Over 60 prosent av flyene forsinket
Tall NRK har fått fra Avinor viser at det var virkelig ille noen dager midt feriemåneden juli.
Mange tusen passasjerer ble helt klart rammet da over 60 prosent av flyene som skulle lande på Gardermoen ble forsinket enkelte dager.
Les også:
Les også:
I uke 28 så det ekstra ille ut. Flere av dagene den uka var over halvparten av flyene som skulle lande forsinket.
– Slik ledelse ville ikke gått på kommunalt sykehjem
Forklaringen Avinor har gitt flypassasjerer og flyselskap har vært flygeledermangel.
Vaktlister for flygelederne som NRK har fått innsyn i viser derimot at Avinor selv sendte mange av flygelederne ut i fri og ferie.
I uke 28 var det nesten 60 flygeledere på ferie samtidig som ferietrafikken skulle avvikles, og det var store forsinkelser for mange passasjerer.
– Å få flytrafikken i Oslo til å knele fordi det er ferieavvikling er så dårlig håndverk at det ikke engang ville gått på et vanlig kommunalt sykehjem, sier ledelsesekspert Jan Ketil Arnulf som forsker på drift av organisasjoner på BI.
NRK kjenner til at i uke 28, da forsinkelsene var som verst, hadde Avinor planlagt med 4 flygeledere for lite på jobb hver eneste dag. Det innebar at de var prisgitt at flere flygeledere var villig til å påta seg ekstravakter hver eneste dag.
BI-forsker Arnulf reagerer veldig sterkt på hvordan Avinor har håndtert bemanningsutfordringene i sommer. Han var selv ute og fløy i sommer den 21. juli da flyselskapene måtte trå til i dugnad og fly rundt Østlandet.
– Dette er et sted hvor folk ikke kommer på jobb. Det er den eneste flytrafikkontrollen der ikke nok folk er på jobb. Ledelse handler om å få folk til å gjøre noe og utføre arbeidet som trengs. Hvis man ikke får utført arbeidet er ledelsen på en måte spilt fallitt, sier Jan Ketil Arnulf.
Avinor-styret bestilte gransking
Etter at NRK fikk innsyn i vaktlistene til flygelederne fra Samferdselsdepartementet har Avinor valgt å legge seg flate.
NRK tok forholdene rundt ferieavviklingen med ledelsen i Avinor. Konsernsjef Dag Falk-Petersen ønsker selv ikke å stille til intervju, men sendte flysikringsdirektøren.
– Vi sviktet i sommer. Det er derfor vi nå går gjennom om vi kunne gjort dette på en annen måte. I sommermånedene sviktet vi mer enn vi har gjort på mange år, sier direktør for flysikring Knut Skaar i Avinor.
Planla dere ferien med for lite folk på jobb?
– Det jeg kan si er at når du er for lite operativt personell på enheter oppstår det situasjoner med trafikkreguleringer og forsinkelser, sier Skaar og henviser til at både tårnet på Gardermoen og kontrollsentralen i Røyken mangler flygeledere hele tiden.
Kort tid etter at Avinor måtte gi fra seg vaktlistene som viste hvordan de hadde lagt opp ferieavviklingen for flygelederne besluttet styret i Avinor å granske selskapets egen ferieplanlegging.
– Den granskingen gjøres av konsernrevisjonen. Både for å lære, men også for å se om vi har gjort ukloke eller feil disponeringer, sier flysikringsdirektør Skaar.