Hopp til innhold

– Sykkelstier truer butikkomsetning

Flere norske byer tillater sykling mot enveiskjøring i noen gater. Det skaper konflikter. I Oslo sentrum hevder gårdeiere at nye sykkelfelt og færre parkeringsplasser truer butikkenes omsetning.

Sykkelsti Oslo sentrum

Syklister i hovedstaden er fornøyde, men handelsstanden fortviler over sykkelstiene.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Hans Kristian Felde

Hans Kristian Felde sykler og er fornøyd med nyskapningen

Foto: Inger Kristine Lee / NRK
Glenn Eikbråten

Glenn Eikbråten er direktør i gårdeierforeningen Byfolk. Han frykter konkurser og tomme butikklokaler langs sykkelstiene.

Foto: Kristian Grotnes / NRK
Forskningsleder ved TØI Torkel Bjørnskau

Forskningsleder Torkel Bjørnskau sier at langt flere sykler i de to bygatene i Oslo der syklistene lovlig kan kjøre mot kjøreretningen.

Foto: Privat

Syklistene er imidlertid fornøyde. Hans Kristian Felde sykler i Skippergata i Oslo sentrum.

Les også: – Høl i huet!

– Veldig bra

– Det er blitt veldig bra etter at sykkelstiene kom. Det var det jo ikke før, sier han.

Skippergata er ei av to enveiskjørte gater i byen der du lovlig kan sykle mot enveiskjøring. Det er godt tilrettelagt og det har vært få ulykker.

Ikke alle bilførere vet at det er lov, og har flere ganger stoppet og kjeftet på syklister.

Men i Kirkegata kommer en sjåfører trillende med to tunge vogner med melk og juice. De fleste parkeringsplassene er fjernet og for å unngå bot, har Selvaalagan Murugiah parkert varebilen fem hundre meter unna lunsjkafeen som skal ha varene.

– Kundene rømmer

– Kundene rømmer og mange forretninger selger mindre enn før, sier direktør Glenn Eikbråten i gårdeiernes forening, Byfolk.

– Vi frykter konkurser og syklister som sykler forbi tomme butikklokaler på fine sykkeveier. Omsetningen har sunket med 30 prosent etter omleggingen, sier han.

Også Trondheim, Molde, Lillestrøm og Drammen tillater dette i noen gater.

Mange flere sykler

– Det er mange flere som sykler i Kirkegata og Skippergata i Oslo etter at den røde løperen i vår bokstavelig talt ble rullet ut for syklister, sier forskningsleder Torkel Bjørnskau ved Transportøkonomisk institutt.

De nye sykkelfeltene på begge sider av gaten har fått rød asfalt for å skille dem fra veibanen som er forbeholdt bilene.

– Jeg tror først og fremst det kommer av at man har merket tydelig opp, og at det er lov å kjøre der. Syklistene har en egen legitim plass i trafikken, noe de ikke alltid har, sier Bjørnskau.


AKTUELT NÅ