Hopp til innhold

Satte alle sine helikoptre av samme type på bakken i oktober

I oktober i år satte Helitrans alle sine helikoptre av samme type som det som er forsvunnet utenfor Tyskland, på bakken etter Luftfartstilsynets kontroll. Hendelsen var helt udramatisk, sier selskapet selv.

Et helikopter av samme type fra Helitrans

SAMME TYPE: Det er et helikopter av typen Eurocopter AS 350 som er savnet utenfor Tyskland. Her er et av Helitrans sine helikopter av den typen fotografert ved en annen anledning.

Foto: Vidar Solheim

Onsdag forsvant et helikopter eid av selskapet Helitrans fra radaren til tyske myndigheter like utenfor kysten ved byen Lübeck.

Ingen vet så langt hva som har skjedd med det savnede helikoptret. Det pågår intens leting med flere kystvaktfartøy og redningshelikoptre fra både Danmark og Tyskland.

Les også: Søker etter savnet helikopter

Helikopteret av typen Eurocopter AS 350 var på vei fra Tyskland til Halmstad i Sverige da det forsvant med en norsk pilot og en rumensk passasjer om bord.

Luftfartstilsynet opplyser til NRK at Helitrans i oktober satte alle sine helikoptre av samme type på bakken da det i en stikkontroll ble avdekket en alvorlig mangel.

Ikke oppdatert manual

– Ved kontroll av et av selskapets helikoptre av samme type som det som nå er savnet, avdekket vi at flyvermanualen ikke var oppdatert i henhold til anvisninger fra fabrikanten. De andre helikoptrene av samme type ble dermed satt på bakken inntil disse forholdene var utbedret, sier kommunikasjonsdirektør Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet til NRK.

Tor O. Iversen

KONTROLL: Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet sier at mangelen som satte helikoptrene på bakken ble avdekket i en stikkontroll i oktober.

Foto: Luftfartstilsynet

Hvor alvorlig var feilen?

– Det er et type 1-avvik som gjør at de ikke kan bruke helikopteret før feilen er rettet. Flyvermanualen er en bruksanvisning for måten luftfartøyet kan brukes. Skal det brukes sikkert, og i tråd med anvisningene fra fabrikanten, er det derfor viktig at informasjonen er oppdatert, forklarer Iversen.

Avviket med den utdaterte flyvermanualen ble rettet opp, og dermed kunne tilsynet gi Helitrans tillatelse til å igjen fly med helikoptre av typen Eurocopter AS 350.

Tilsynets kommunikasjonsdirektør forklarer at helikopterselskapet har alle sine godkjenninger i orden per i dag, og at dette gjelder både fartøy og ansatte. At helikopter eller fly settes på bakken av Luftfartstilsynet er ikke noe som skjer jevnlig, men det er heller ikke helt uvanlig, ifølge Iversen.

Helitrans

TILSYN: Luftfartstilsynet var i oktober på besøk ved Helitrans sine lokaler for å gjennomføre tilsyn.

Foto: Julie Haugen Egge / NRK

– Helt udramatisk

Ifølge operativ leder Geir Thyness i Helitrans var avviket Luftfartstilsynet avdekket helt udramatisk.

– Luftfartstilsynet fant at én side i en flightmanual, i ett helikopter, ikke var oppdatert. Da skrev de et avvik, noe som betyr at vi ikke kan fly med helikopteret før feilen er rettet, forklarer Thyness til NRK.

– Flightmanualer blir oppdatert fra tid til annen fra fabrikantens side. Grunnen til at siden ikke var oppdatert i akkurat denne manualen, var at dette helikopteret sto inne til et større ettersyn, legger han til.

Etter påpekningen fra Luftfartstilsynet, dobbeltsjekket Helitrans på eget initiativ alle flightmanualene i selskapets helikoptre etter endt flyvning den aktuelle dagen, opplyser Thyness.

– Det tok noen timer, men vi ønsket at alt skulle være oppdatert. Da alt var i orden, ble ikke helikoptrene stående på bakken. Vi fløy videre allerede neste dag, forteller han.

Flere avvik

Feilen som ble avdekket ved et av Helitrans sine Eurocopter AS350-maskiner i oktober kom fram under en større kontroll.

Luftfartstilsynet har gjennomført flere kontroller med Helitrans i høst, og ikke alt har vært som det skulle være.

– Siste tekniske tilsyn med Helitrans ble gjennomført i oktober i år, mens siste operative tilsyn ble gjennomført i forrige uke. Det ble ikke funnet avvik under det siste operative siste tilsynet, mens vi på det tekniske fant flere avvik som de fikk tre måneder på seg å utbedre, forteller Tor O. Iversen i Luftfartstilsynet.

Det tekniske tilsynet som ble gjennomført i oktober avdekket mangler som knyttes til organisasjonen og driften av helikopterselskapet. På grunn av funnene har Luftfartstilsynet planlagt nye besøk til Helitrans i januar. Selskapet har fram til da på å rette opp det tilsynet har påpekt.

– Det gjelder for det meste driftsmessige forhold i organisasjonen som skal ivareta luftdyktigheten til fartøyene de opererer, sier Iversen i tilsynsmyndigheten.

Helitrans jobber kontinuerlig med forbedringer, forsikrer selskapet.

– Arbeidet pågår fortløpende, for eksempel med oppdateringer av manualer og prosedyrer, forklarer operativ leder Geir Thyness.

AKTUELT NÅ