Posten har vurdert over 3000 navneforslag som kom fram gjennom ulike kilder og navnedatabaser.
- Navnet Bring ble valgt fordi det gir god mening i vår bransje. Det er lett å uttale og lett å forstå på mange språk, sier konserndirektør Elisabeth H. Gjølme i Posten Norge.
Fornyer logoen
– Utenfor Norge vil ikke Posten-navnet fungere, fordi det kan forveksles med andre lands postselskaper, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.
Posten viderefører imidlertid Posten-navnet og rødfargen i Norge, men vil fornye logoen, så den ligner den nye Bring-logoen.
Totalt vil merkevareomleggingen koste 300 millioner kroner bare i 2008. Omprofilering av biler og materiell skal gjennomføres over en treårs periode.
Tvillingsjeler
– Merkevareomleggingen er et stort økonomisk løft og en viktig investering i fremtiden. Vår nordiske strategi krever at vi fremstår med en klar og tydelig profil i Norden – og at kundene ser helheten i vårt tilbud, sier Mejdell.
Logoene til Posten og Bring er utformet med samme symbol i to speilvendte versjoner – som to tvillingsjeler, skriver Posten i en pressemelding.
Inspirasjonen til det nye logoparet ble funnet i et modernisert posthorn, selskapets historie og Postens fremtidige utvikling i et internasjonalt marked.