Hopp til innhold

Krever en halv milliard av Posten

Schenker krever nesten en halv milliard i erstatning fra Posten for brudd på konkurranseregler.

Post-trailer
Foto: Nils Midtbøen / Nils Midtbøen

Pakkedistributøren Schencker mener Posten har hindret dem å bygge opp et landsomfattende nettverk ved å bryte konkurransereglene.

– Ved å bryte konkurransereglene har Posten trolig kunnet kreve over 20 prosent høyere priser av norske forbrukere enn det Schenker Privpak tilbyr, sier administrerende direktør Ingvar Nilsson i Schenker North AB til NTB.

Derfor krever nå Schenker Privpak 460 millioner kroner i erstatning fra Posten Norge.

Grunnlaget for kravet er at at EFTAs overvåkingsorgan (ESA) i fjor kom fram til at Posten i perioden 2000 til 2006 gjorde omfattende avtaler med dagligvarekjeder om Post-i-butikk. Avtaler var ifølge en foreløpig uttalelse fra ESA brudd på konkurransereglene på grunn av krav om eksklusivitet.

Ifølge Schenker hindret avtalene i praksis andre enn Posten å bygge ut et landsdekkende nettverk av lignende tjenester.

Avviser kravet

Dag Mejdell

Dag Mejdell i Posten Norge mener kravet kommer til feil tidspunkt.

Foto: Nils Midtbøen / Nils Midtbøen

Posten Norge avviser kravet fra Schenker. De viser til at det ennå ikke er kommet noen endelig dom fra ESA, og at de i behandlingen vil fremme sitt syn på saken.

- Vi er uenige i konklusjonene til ESA og følgelig er det ikke grunnlag for Schenker å kreve erstatning. Vi er trygge på at ESA vil endre sin konklusjon når vi har belyst saken fra Postens side, sier konsernsjef i Posten Norge Dag Mejdell og viser til at selskapet har frist til 6.april med å komme med tilsvar.