Hopp til innhold

Norsk lakseeventyr i Kina

Kina kan om kort tid gå forbi Japan som Norges største marked for laks i Asia. Bare siste år økte lakse-eksporten til Kina med nesten 60 prosent.

Jens Stoltenberg reklamerer for norsk laks i Bejing, Kina, mars 2007

ARKIVFOTO: Jens Stoltenberg reklamerer for norsk laks i Bejing, Kina, mars 2007.

Foto: AP

Nå selger Norge 23.000 tonn laks årlig til Kina og Hong Kong.

– Det er stort i forhold til at Japan er vårt viktigste marked i Asia, og nå ligger Kina rett bak, forteller Norges fiskeriråd i Beijing, Åshild Nakken, og legger til at hun tror Kina vil bli et større marked enn Japan.

Den norske lakseeksporten til Kina, medberegnet Hong Kong, har blitt et eventyr. I fjor spiste kineserne laks for nesten 800 millioner kroner.

Velstandsøkning og det at kineserne er opptatt av sunn mat er årsaken til den store omsetningen, mener den stedlige representanten for Lerøy, Lu Lu Schjerven.

– Markedsføringen har virket, mener hun.

Et enormt potensial

Stadig flere velger norsk laks i Kina. Norge har aldri tidligere produsert og eksportert mer sjømat enn nå, og prisen fortsetter å stige. Samtidig planlegger fiskeriråd Åshild Nakken nye markedsføringsfremstøt mot 1,3 milliarder kinesere.

– Ja, folk flest bor jo i Kina. Det har et enormt potensial og vi ser at det er ett av de markedene som kommer til å seile opp som ett av de viktigste for norsk eksport av laks, sier hun.

Hvor stort kan dette markedet bli?

– Jeg tror at innen de neste to årene så har vi kanskje nådd 30.000 tonn mot dagens 23.000 tonn, sier hun.