Konsernøkonom Nils Terje Furunes i DnB NOR langer ut mot måten samferdselsprosjekter vurderes i Norge.
I den siste utgaven av Jernbanemagasinet, Jernbaneverkets informasjonsblad, fyrer han løs mot samferdselsbyråkratenes kost-/nytteanalyser:
– De fører til en massiv underinvestering i infrastruktur, sier Furunes til
.Han mener blant annet at Finansdepartementet stiller for høye krav til avkastning.
Les også:
Les også:
Les også:
Les også:
Oslo-Ski lønnsomt hos britene
Samfunnsøkonomiske nytte-/kostberegninger gjøres før store samferdselsprosjekter settes i gang, både i Norge og utlandet. Hensikten er å vurdere hvor stor nytte et prosjekt har, satt opp mot kostnaden.
Ulike land gjør sine analyser på forskjellig måte. Samfunnsøkonom Andreas Økland har i sin masteroppgave påvist at det nye dobbeltsporet for jernbanen mellom Oslo og Ski, Follobanen, kommer dårlig ut i norske beregninger: Annenhver krone investert er bortkastet.
Hvis man i stedet hadde brukt den britiske modellen, ville nytten av Follobanen bli dobbelt så stor som kostnaden.
Furunes mener Finansdepartementets krav til avkastning for i prosjekter er den viktigste årsaken til de lave investeringene i norsk infrastruktur.
– Etter min oppfatning er det feil å kreve en så høy realavkastning som 4,5 prosent på jernbane. Alternativet er å plassere pengene i Statens pensjonsfond Utland (Oljefondet), som siden 1998 har greid å øke verdien med 2,5 prosent per år, forklarer Furunes til magasinet.
I Nasjonal transportplan 2010-19 gir ingen utbyggingsprosjekt så lite igjen som Oslo-Ski-prosjektet. Prosjektet fått massiv oppmerksomhet denne vinteren, mye takket være togkaoset på Østlandet.
Les også:
Les også:
Les også:
Saken fortsetter under bildet
Vil skille ut investeringer
Konsernøkonomen mener vi bør gå gjennom hvordan vi bruker offentlige penger i Norge. Han vil skille ut investeringsutgifter, og tegner et skille mellom det å bruke opp oljepenger og det å omdisponere dem.
– For når man bygger en ny jernbanestasjon på Lysaker, bruker man ikke opp pengene. Det som skjer er at formuen omplasseres, sier Furunes til magasinet.
Han minner om at alle aktører ellers i samfunnet skiller mellom investeringer og drift, – unntatt staten.
Furunes mener dette er årsaken til at lønnsomme samferdselsinvesteringer blir en salderingspost.
Les også:
Les også: